لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

انستیتوت صلح: ۶۰ درصد افغان‌ها روند جاری صلح را استخباراتی می‌دانند


آرشیف، شماری از اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان در دوحه
آرشیف، شماری از اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان در دوحه

انستیتوت صلح افغانستان می‌گوید حکومت این کشور و طالبان باید برای آغاز گفت‌وگوهای صلح به موضع مشترک برسند و در طرح پیش‌شرط‌های خود انعطاف‌پذیر باشند.

مسئولان این انستیتوت می‌گویند که پیچیدگی روند صلح و تاکید هر دو طرف بر موضع‌ خود باعث شده که ۶۰ درصد افغان‌ها روند جاری صلح را استخباراتی بدانند.

به گفته آن‌ها این آمار بخشی از یافته‌های نظرسنجی‌ای است که این مؤسسه بر اساس مصاحبه با هزار و ۵۰۰ نفر از گروه‌های مختلف اجتماعی افغانستان به آن دست یافته‌اند.

یاسر احمدزی، رئیس انستیتوت صلح افغانستان روز یکشنبه (۵ اسد) در کابل هنگام ارائه گزارش این نظرسنجی به خبرنگاران گفت که هنوز هم بر سر صلح افغانستان اجماع منطقه‌ای شکل نگرفته است.

به گفته آقای احمدزی، سازمان ملل باید تعهدات طرف‌های درگیر جنگ و کشورهای منطقه برای روند صلح را بررسی و برای تحقق آن گام‌های عملی بردارد: "از سوی پاکستان بارها برای صلح افغانستان تعهد شده، اما هیچگاه عملی نشده است. از سوی ایران و برخی کشورهای منطقه همچنین تعهدات صورت گرفته است. حالا لازم است که سازمان ملل متحد و امریکا به حیث همکار استراتژیک افغانستان باید این پروسه را بررسی کنند تا دیده شود کسی که وعده می‌دهد، عملی می‌کند."

یاسر احمدزی
یاسر احمدزی

انستیتوت صلح افغانستان در این گزارش در باره افزایش تلفات افراد ملکی و نظامی ابراز نگرانی کرده و گفته است با امضای تفاهمنامه صلح میان امریکا و طالبان، جنگ در افغانستان شدت یافته است.

پیش از این سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته که اگر حکومت افغانستان روند رهایی پنج هزار زندانی این گروه را تکمیل کند، طالبان بعد از عید قربان برای گفت‌وگوهای صلح آماده هستند، اما حکومت افغانستان این درخواست طالبان را بهانه‌ای برای ادامه جنگ می‌داند.

هرچند پس از امضای تفاهمنامه صلح میان امریکا و طالبان، حکومت افغانستان از پنج هزار زندانی طالبان ۴،۴۰۰ آن را رها کرده، اما گروه طالبان عدم رهایی بقیه زندانیان را مانع گفت‌وگوهای صلح دانسته است.

آرشیف، شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند
آرشیف، شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند

از سوی دیگر، شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید امیدوار است که تا چند روز آینده موضوع رهایی بقیه زندانیان طالبان حل شود.

فریدون خوزون، سخنگوی این شورا به رادیو آزادی گفت که حکومت برای کاهش جنگ تلاش می‌کند تا در کنار گفت‌وگوهای صلح زمینه آتش‌بس هم فراهم شود: "تلاش‌های ما برای کاهش جنگ و آتش‌بس سراسری جریان دارد تا هر دو طرف جنگ را کم کنند و به آتش‌بس برسیم و اعتماد مردم نسبت به این پروسه بیشتر گردد. خواست ما از طالبان این است که روی نکاتی تاکید کنند که به روند صلح کمک کند. امیدواری ما این است که تا چند روز آینده مسئله زندانیان هم حل گردد."

بر بنیاد یافته‌های انستیتوت صلح، هر چند روند صلح با چالش‌هایی مواجه است، اما تا حال حکومت ۴،۶۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده و در مقابل، گروه طالبان حدود هشتصد زندانی حکومتی را آزاد کرده است. این انستیتوت می‌گوید تخلیه پنج پایگاه نیروهای امریکایی و کاهش سربازان امریکایی تا مرز ۸،۶۰۰ نفر از موضوع‌هایی است که می‌تواند باعث افزایش امیدواری به صلح شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG