لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

برخی از معتادینِ مواد مخدر به غذای منظم دسترسی ندارند


آرشیف، یک معتادین مواد مخدر در کابل
آرشیف، یک معتادین مواد مخدر در کابل

معتادین مواد مخدر می‌گویند که خوراک آنان، غذای پسماندۀ دیگران است. مسئولین وزارت صحت عامه تائید می‌کنند که شماری از معتادین مواد مخدر به دلیل استفاده از غذا‌های غیرصحی به بیماری‌های مختلف مبتلا شده و حتی جان می‌دهند.

اکثراً معتادان بی‌سرپناه و نادار به هدف گرد آوری غذا‌های غیرصحی در ذباله‌دانی‌های شهر سرگردان هستند، اما این غذاها همانند مواد مخدر برای شان خطرناک است و به بیماری و مرگ آنان می‌انجامد. ابراهیم یکی از معتادینی است که سرگرم گرد‌آوری بوتل‌های نوشابه و پلاستیک از میان ذباله‌هاست. وی می‌گوید که از غذا‌های پسمانده دیگران استفاده می‌کند و تا حال به امراض مختلف مصاب شده است.

ابراهیم می‌گوید: "چند روز پیش غذای پسمانده را خوردم مریض شدم، حالم خیلی خراب بود، معده درد بودم ولی یک دوا گرفتم، باز خوب شدم."

معتادین مواد مخدر پولی را که از طریق فروش زباله‌های قابل بازیافت مثل قطی‌های نوشابه بدست می‌آورند، تنها برای خرید مواد مخدر مصرف می‌کنند و پولی در دست ندارد تا با آن غذا خریداری کنند، از همین رو ذباله دانی‌ها به منبع غذایی شان مبدل شده است.

کاکا نذیر که خود نیز معتاد به مواد مخدر است، می‌گوید که وی شاهد آنعده معتادین مواد مخدر نیز بوده که در اثر خوردن غذا‌های غیرصحی در برابر چشمان وی جان داده اند.

آرشیف، یکی از معتادان مواد مخدر در کابل
آرشیف، یکی از معتادان مواد مخدر در کابل

او می‌گوید: "بلی، اندیوال‌هایم از غذا‌های پسمانده استفاده می‌کنند، بسیاری آنها مریض می‌شوند و بسیاری شان به دلیل خوردن همین پسمانده‌ها، مرُده اند. به پیچش خونی مبتلا می‌شوند و این مریضی که برای شان پیش می‌شود، کسی آنها را نزد داکتر نمی‌برد و بسیاری جوانان از بین می‌روند."

معمولاً غذا‌های استفاده شده و پسمانده در داخل خریطه‌های پلاستیکی در کثافات انداخته می‌شوند که به نظر داکتران، ماندن این مواد در خریطه‌های پلاستیکی سرطان‌زا بوده و نیز سبب گندیده شدن غذا‌ها نیز است.

داکتر بریالی میوندوال می‌گوید، غذا‌های غیرصحی زمینه را به امراض مختلف مساعد می‌کند و حتی باعث مرگ انسان می‌شود. "با اسهالات روبه‌رو می‌شوند، دل بد می‌شوند، بعداً مایعات وجود شان کم می‌شود، با کمبودی آب مواجه می‌شوند و سپس به کوما می‌روند و می‌می‌رند."

ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر وزارت صحت عامه نیز یکی از عوامل عمده مرگ‌ومیر معتادین بی‌سرپناه را عدم دسترسی آنها به غذا و آب آشامیدنی صحی عنوان می‌کند.

عبدالشکور حیدری معاون تخنیکی ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر می‌گوید، بیشترین این افراد معتادین بی‌سرپناه اند.

آقای حیدری می‌گوید: "گزارش‌هایی که به ما می‌رسد نشان می‌دهد که دلیل اول مرگ‌و‌میر در میان معتادان بی‌سرپناه، استفاده از غذا و آب آشامیدنی غیرصحی است که بیشتر آنها غذای خود را از ذباله‌دانی‌ها و روی سرک و زیر پل‌ها بدست می‌آورند. غذا و آب آشامیدنی آنها ملوث به انتانات مختلف می‌باشند. بناً این چند فکتور باعث مرگ آنها می‌شود."

داکتران می‌گویند، مقاومت بدن معتادین مواد مخدر نسبت به یک فرد عادی پائین است و زودتر به امراض مصاب می‌شود، اگر به موقع به داکتر مراجعه نکند، این امراض منجر به مرگ شان می‌شود. ---گزارش: فرید حلیمی

برخی از معتادینِ مواد مخدر به غذای منظم دسترسی ندارند

XS
SM
MD
LG