لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

ولسی جرگه: از پیوستن افراد شامل در تشکیلات پولیس محلی با شبکه‌های جرمی جلوگیری شود


سربازان پولیس محلی در ولایت بدخشان
سربازان پولیس محلی در ولایت بدخشان

یک گزارش شبکه تحلیلگران افغانستان که تازه نشر شده، منحل سازی تشکیلات پولیس محلی را یک پروسه پر چالش می‌خواند.

در این گزارش به نقل از مصاحبه شوندگان آمده که برخی از قوماندانان پولیس محلی در کنار رقابت‌های محلی، در قاچاق مواد مخدر و جرایم نيز دست دارند و این نگرانی وجود دارد که با منحل شدن این تشکیلات افراد آن به گروه‌های جرمی خواهند پیوست.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‌گوید، نگرانی و تهدیدی در رابطه به فعالیت‌های آینده افراد شامل در پولیس محلی وجود ندارد، زیرا این تشکیلات از روی یک برنامه منحل خواهد شد: "ما به این دلیل نگران نیستیم که اینها تعهد لازم را برای دفاع از وطن داشتند و دارند، تدابیر ما این است که با یک تشکیل معیاری و یک پروسه منظم این تشکیلات را مدغم سازیم و قطعاً موثریت خوبی خواهد داشت."

به اساس برنامه وزارت داخله افغانستان، از میان هژده هزار سرباز پولیس محلی، آنعده سربازانی که بالاتر از ۴۴ سال سن دارند، با امتیازات مالی ترخیص خواهند شد، تعدادی از آنان در صفوف پولیس ملی و شماری هم در تشکیلات اردوی محلی مدغم می‌شوند.

ارزیابی‌های اداره سرمفتش امریکا از بازسازی افغانستان يا (SIGAR) نشان می‌دهد، هر چند پولیس محلی از تصرف مناطق توسط طالبان جلوگیری کرده اند، اما در فعالیت‌های جرمی نیز نقش داشته اند و این نگرانی وجود دارد که با منحل شدن تشکیلات آن، افراد مسلح این گروه توسط شبکه‌های جرمی جذب خواهند شد.

محمد خالد مومند عضو کمیسیون مبارزه با مواد مخدر ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت، پولیس محلی به دلیل درگیر بودن مستقیم با طالبان با تهدید روبرو اند، از همین رو باید شامل تشکیلات نیروها مسلح شوند: "پولیس محلی در محلات فعالیت کرده اند و در آنجا در برابر طالبان جنگیده اند و حتماً میان آنان دشمنی وجود دارد. اگر آنان سلاح شان را تسلیم کنند و بیکار شوند، مجبورند فردا یا به مواد مخدر روبیاورند و یا با صفوف طالبان یکجا شوند، خواست ما از دولت این است که پیش از منحل شدن باید در صفوف اردو و یا خیزش‌های مردمی جابجا شوند."

پولیس محلی حدود ده سال قبل در افغانستان تشکیل شد و تعداد آنان به هژده هزار تن می‌رسد. این نیروها در مناطق ناامن در ۳۱ ولایت افغانستان مستقر اند و پروسه انحلال آنان در اوایل ماه جاری میلادی آغاز شده و در سه ماه اجراء خواهد شد.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:38 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG