لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

کابل از ده شرط‌ کشورهای کمک کننده استقبال کرد


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

حکومت افغانستان از شرط‌های ادامه کمک‌های کشورهای کمک کننده به افغانستان استقبال می‌کند.

وزارت امور خارجه افغانستان در اعلامیه‌ای گفته که کابینۀ حکومت پس از مطالعۀ شرط‌های کشورهای کمک کننده آنها را برای رسیدن به یک صلح پایدار سودمند می‌داند.

شرایط ادامۀ کمک‌ها به افغانستان از سوی کشورهای کمک کننده:

  • تأمین آتش بس فراگیر
  • حفظ و تقویت دست آوردهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ۱۹ سال گذشته
  • پابندی دوامدار به دموکراسی‌، حاکمیت قانون و حقوق بشر
  • پابندی به گفتگوهای صلح و عملی کردن برایندهای آن
  • مبارزۀ معنادار با فساد
  • احترام به تعهدات بین المللی و نهادهای دولتی افغانستان
  • پیروی از برنامه‌های توسعه‌یی سازمان ملل متحد
  • جلوگیری از استفادۀ هراس افگنان بین‌المللی از خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر و نیز جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان
  • ادامۀ پاسخگویی میان دولت افغانستان و جامعۀ جهانی
  • و آخر این که فراهم سازی زمینه‌های توسعه‌یی و بشردوستانه با رفع موانع و مالیات غیرقانونی ده شرطی اند که کشورهای کمک کننده برای ادامۀ کمک‌های‌شان به افغانستان گذاشته اند.

حامد تهذیب معاون سخنگوی وزارت امور خارجه به رادیو آزادی می‌گوید که حکومت افغانستان برای برآورده ساختن این پیش‌ شرط‌ها متعهد است: "دولت افغانستان ضمن قدردانی از آمادگی جامعۀ جهانی از تداوم کمک‌ها به افغانستان متعهد است و این را مکلفیتش می‌داند که موارد مطرح شده را برآورده بسازد و در کنفرانس ژینو در این زمینه تجدید تعهد کند. با توجه به شیوع ویروس کرونا و رسیدگی به متضررین این مصیبت و شرایط ناگوار اقتصادی در افغانستان ایجاب می‌کند تا آتش‌بس هرچه زودتر تأمین شده و روند صلح در افغانستان به موفقیت بینجامد."

آقای تهذیب می‌گوید حکومت پابندی‌اش را در تمامی این موارد در نشست جنیوا اعلام خواهد کرد.

نشست ژینو قرار است در ۲۳ و ۲۴ ماه نومبر همین سال برای چگونگی ادامۀ کمک‌های اقتصادی جهان به افغانستان برگزار شود.

این پیش شرط‌ها را کشورهای ایالات متحدۀ امریکا، استرالیا، دنمارک، جرمنی، جاپان، ناروی، بریتانیا، کانادا، فنلند، ایتالیا، نیدرلند، سویدن و نمایند‌گی اروپا در افغانستان در اعلامیه‌ای مشترکی که از نشانی اتحادیۀ اروپا نشر شده است، به طرف‌های گفتگو کنندۀ صلح پیشنهاد کرده اند.

در این اعلامیه خطاب به طرف‌های گفتگو کنندۀ صلح آمده است این کشورها که هشتاد درصد کمک‌های توسعه‌ای را در افغانستان تأمین می‌کنند، کمک‌های‌شان را وابسته به تصمیم‌های مستقل افغانان در بارۀ آیندۀ کشورشان می‌دانند.

بر بنیاد این اعلامیه این کشورها آماده اند تا با طرف‌های گفتگو کنندۀ صلح ببینند تا چگونگی پیمانه، راهکار، عملی سازی و عوامل تعیین کنندۀ کمک‌های بودجه‌یی و توسعه‌یی‌ شان را با آنان بحث کنند.

با این حال در یک اعلامیه‌ای وزات امور خارجه افغانستان در واکنش به این پیش شرط‌های شماری از کشورهای کمک کننده به روز چهارشنبه آمده است که تمامی این شرایط همسو با اولویت‌های مردم و حکومت افغانستان است.

در این اعلامیه حکومت افغانستان خود را متعهد به تطبیق این شرط‌ها دانسته و آن موارد را در تأمین صلح پایدار مهم می‌پندارد.

وزارت امور خارجه افغانستان در این اعلامیه از طالبان خواسته تا به خواست‌های مردم و جهانیان در بارۀ صلح پاسخ دهند و جنگ را پایان دهند.

محمد نعیم
محمد نعیم

از سوی دیگر محمدنعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی می‌گوید این گروه از کمک هایی که تاثیرات مستقیمش بر مردم افغانستان محسوس نباشند، پشتیبانی نمی‌کند: "کمک هایی که به نام مردم جمع می‌شوند و سپس به جیب‌های اشخاص مشخص می‌روند همان‌گونه که در دو دهۀ گذشته متاسفانه چنین شد. ما از این گونه کمک‌ها نه می‌خواهیم، نه پشتیبانی می‌کنیم و نه هم در این باره با کسی همکاری می‌کنیم."

پیش از این سفیر اتحادیۀ اروپا در افغانستان در نشستی به روز سه‌شنبه در کابل گفته بود که طالبان به علت کاهش ندادن خشونت‌ها شانس حضور در نشست ژینو را از دست داده اند – نشستی که چگونگی پشتیبانی مالی جهان را از افغانستان تا سال ۲۰۲۴ میلادی روشن خواهد کرد.

با این همه بزرگ‌ترین کمک کننده‌های افغانستان در حالی این پیش شرط‌ها را برای ادامۀ کمک‌های‌شان به افغانستان مطرح می‌کنند که همه‌گیری ویروس کرونا جهان را با چالش‌های بزرگ اقتصادی روبرو کرده است و این می‌تواند بر پشتیبانی مالی جهان از افغانستان نیز تاثیر گذار باشد.

راتب نوری

XS
SM
MD
LG