لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

نیروهای استرالیایی در افغانستان ۳۹غیرنظامی را به‌گونه قصدی کشته اند


آرشیف، نیروهای استرالیایی در افغانستان
آرشیف، نیروهای استرالیایی در افغانستان

یافته‌های یک بررسی نشان می‌دهد که نیروهای استرالیایی در افغانستان ۳۹غیرنظامی افغان را به‌گونه قصدی کشته اند.

نیروهایی که برای تامین جان غیرنظامیان به افغانستان فرستاده شده بودند حالا متهم به کشتار قصدی و بی‌رحمانه غیرنظامیان در این کشور اند.

پاول بریرتون استرالیایی قاضی در محکمه استیناف "نیو سوت ویلز" در یک بررسی دریافته که یک گروه کوچک از نیروهای ویژه هوایی و کماندوهای استرالیا درافغانستان غیرنظامیان افغان را کشته و یا شکنجه کرده اند.

در گزارش گفته شده است که کم از کم ۳۹ غیرنظامی افغان در ۲۳ رویداد از سوی نظامیان استرالیایی کشته شده اند.

در همین حال انگوس کِمبل لوی درستیز ارتش استرالیا در یک نشست خبری در کانبیرا که خبرگزاری رویتر آن‌را پوشش داده، این رفتار نیروهای کشورش را شرم‌آور خوانده است.

انگوس کِمبل لوی درستیز ارتش استرالیا
انگوس کِمبل لوی درستیز ارتش استرالیا

او گفته است: "قاضی بریِرتون ۵۷ اتهام موضوعات و حوادث را بررسی کرد. او دریافته است که معلومات موثق وجود دارد که ثابت می‌سازد ۳۹ افغان در ۲۳ رویداد کشته شده اند. اینان از سوی ۲۵ نیروی ویژۀ استرالیایی که بیشترشان مربوط واحد نیروهای ویژه هوایی می‌شوند کشته شده اند."

در بخشی از این گزارش آمده است که حتا در موردهایی فرماندهان سربازان استرالیایی در میدان‌های جنگ برای این سربازان دستور می دادند تا یک غیرنظامی بازداشت شده را آماج قراردهند تا نخستین قتل را انجام داده

آقای کِمبل همچنان گفته که کشتار غیرنظامیان و زندانیان افغان از سوی سربازان کشورش به هیچ صورت پذیرفتنی نیست:

او افزود: "من به نمایندگی از نیروهای دفاعی استرالیا بخاطر هر کار نادرستی که سربازان استرالیایی انجام داده اند صمیمانه و به گونۀ واضح از مردمافغانستان معذرت می‌خواهم."

نخست وزیر این کشور نیز در تماس تلفونی با رئیس جمهورغنی از این رویداد پوزش خواسته است و تعهد کرده است که این رویداد بررسی خواهد شد.

این گزارش بربنیاد یافته‌های پاول بریرتون قاضی استرالیایی تهیه شده است.

او از سال ۲۰۰۵تا ۲۰۱۶مامور شده بود برخی از رویدادها را در افغانستان بررسی کند.

آقای بریرتون در این مدت ۲۵هزارعکس و ۲۰هزار سند را بررسی کرده است و گروه کاری آقای بریتون در این بررسی‌ها با ۴۲۳ شاهد رویدادها گفتگو کرده است.

در بخشی از این گزارش گفته شده که اکثر این غیرنظامیان زندانیان بودند که یا جنگجو نبودند و یا از جنگ دست برداشته بودند.

بریرتون این کار نیروهای ویژه استرالیایی را در صورت تائید داوران جز جرم های جنگی می‌خواند.

نیروهای استرالیایی در افغانستان
نیروهای استرالیایی در افغانستان

او گفته که برخی از این سربازان متهم در صفوف ارتش استرالیا هنوزهم مامور اند و به گفته او ۱۹تن این سربازان باید زیر تعقیب پولیس قرار گیرند.

ماهر مومند عضو دیدبان جهانی‌حقوق بشر در استرالیا در پیام صوتی به رادیو آزادی این خبر را تکان دهنده خوانده و گفته است: "این خبر بسیار تکان دهنده است،ما از دولت استرلیا خواستیم تا این متهمین جرم های جنگی به طور عاجل از طرف یک اداره مستقل به‌صورتشفاف تحت تحقیق جرمی قرار گیرند."

خواست حکومت افغانستان در این باره چه است؟

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید: "خواست حکومت واضح است که به جنایت‌های جنگی رسیدگی شود و باید بررسی شود و در روشنی قانون کسانی که جنایت کرده اند کیفرشوند."

استرالیا ماموریت نظامی اش را در افغانستان در چارچوب ماموریت ناتو از سال ۲۰۰۲میلادی آغاز کرد.

این کشور اکنون ۱۵۵۰ نیروی نظامی در افغانستان دارد که حالا به عنوان بخشی از نیروهای ماموریت حمایت قاطع در افغانستان فعالیت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG