لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

نیوزیلند به ماموریت نظامی‌اش در افغانستان پایان می‌دهد


آرشیف، عملیات نظامی نیروهای خارجی در ولایت ارزگان
آرشیف، عملیات نظامی نیروهای خارجی در ولایت ارزگان

پیش از آغاز نشست وزیران دفاع ناتو برای بررسی وضعیت افغانستان و فیصله در باره‌ی حضور و یا عدم حضور نیروهای شان در افغانستان، نیوزیلند از پایان ماموریت نظامی ۲۰ ساله‌اش در این کشور خبر داد.

در حال حاضر ۶ سرباز این کشور در افغانستان حضور دارند.

جاسیندا آردرن صدراعظم نیوزیلند
جاسیندا آردرن صدراعظم نیوزیلند

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند به رسانه‌ها گفته که نیازی به ادامه‌ی حضور نظامی آن کشور در افغانستان نمی‌بیند.

خانم آردرن افزوده که در روند جاری صلح افغانستان راه حل سیاسی بهترین گزینه است و دیگر برای پایان ماموریت نظامی‌ آن کشور هیچ تهدید امنیتی را احساس نمی‌کند.

نیوزیلند از سال ۲۰۰۱ به این سو با ۳،۵۰۰ سربازش در زمینه نظامی، بازسازی و آموزش نیروهای امنیتی افعانستان در ماموریت ناتو در این کشور مشارکت داشته است.

اما در سال‌های اخیر شمار سربازانش کاهش یافته و به ۶ تن رسیده است.

بر اساس گزارش روزنامۀ گاردین، در جریان ماموریت نظامی نیوزیلند در افغانستان ۱۰ سرباز این کشور کشته شده اند که نخست‌وزیر نیوزیلند به آنان لقب قهرمانان صلح را داده است.

06Aug2012 انتقال جسد یک سرباز نیوزیلند که در جنگ با طالبان در بامیان کشته شده
06Aug2012 انتقال جسد یک سرباز نیوزیلند که در جنگ با طالبان در بامیان کشته شده

با آنکه جاسیندا آردرن گفته که این فیصله را در مشوره با شریکانش در ناتو کرده، اما ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو دو روز پیش گفت که پیش از به میان آمدن یک وضعیت مناسب نیروهایش را از افغانستان بیرون نخواهد کرد.

از سوی دیگر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که در حال حاضر نیروهای امنیتی افغانستان مسئولیت تامین امنیت این کشور را دارند و این روال در حال حاضر ادامه دارد.

رحمت الله اندر
رحمت الله اندر

رحمت‌الله اندر سخنگوی این شورا به رادیو آزادی گفت: "مسئولیت حفاظت از افغانستان و تامین امنیت را نیروهای امنیتی افغانستان دارند و در حال حاضر نیروهای امنیتی در مبارزه با تروریزم نقش بارز دارند. توقع ما از نشست وزیران دفاع ناتو این است که مطابق به واقعیت‌ها و شرایط افغانستان تصمیم بگیرند. استراتژی همکاری افغانستان با آنان پا برجاست و در این استراتژی مبارزه با تروریزم اولویت دارد."

بر اساس توافق‌نامه آوردن صلح به افغانستان میان امریکا و طالبان در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ تمام نیروهای خارجی باید تا پایان ماه می سالجاری میلادی افغانستان را ترک کنند. اما پس از به میان آمدن حکومت جدید در امریکا، در بارۀ تاریخ تعیین شده فیصلۀ نهایی صورت نگرفته و به نظر می‌رسد که خروج نیروهای امریکایی بیشتر به اوضاع افغانستان بستگی دارد.

طالبان تأکید دارند که باید بر اساس توافق‌نامه تمام نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند.

اما عدم حضور طالبان در میز گفت‌وگوهای صلح و ادامه خشونت‌ها، واکنش منفی به خواسته طالبان ایجاد کرده است.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

به تازگی عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی در نشستی در کابل گفته است که مشکلات با حضور در میز گفت‌وگوها حل می‌شود، نه در کشتن مردم و قتل‌های هدفمند: "تمام مسایل و فکرهایی که است، قابل مطرح شدن است و جایش در میز گفت‌وگوها است، نه در میدان جنگ و کشتن مردم افغانستان و ترور."

رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی در حالی بر ادامۀ گفت‌وگوها تأکید می‌کند که از بیشتر از یک ماه گفت‌وگوهای دوحه میان تیم‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان به کندی به پیش می‌رود، اما جنگ و خشونت‌ها در حال افزایش یافته است و میزان قتل‌های هدفمند هم افزایش یافته.

XS
SM
MD
LG