لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۵

سرمنشی ناتو: به حمایت و تمویل نیروهای افغان ادامه می‌دهیم


آرشیف، نیروهای افغان در حال اجرای تمرینات نظامی
آرشیف، نیروهای افغان در حال اجرای تمرینات نظامی

بخش اعظم بحث‌ها در نشست مجازی وزیران دفاع ناتو به روز پنج‌شنبه در بارۀ وضعیت افغانستان متمرکز بود اما آن‌ها در مورد خروج نیروهای بین‌المللی از آن کشور فیصله نکردند.

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو در پایان این نشست به خبرنگاران گفت که خروج این نیروها به وضعیت افغانستان بستگی دارد.

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو

او افزود: "وزیران دفاع ]ناتو[ بحث مفصلی در بارۀ وضعیت در افغانستان داشتند. با معضله های زیادی روبه‌رو هستیم و گزینه‌هایی آسان آنجا وجود ندارد. در مورد آیندۀ حضور ما تصمیم نهایی اتخاذ نکردیم اما با نزدیک شدن به ضرب الاجل اول می، متحدین ناتو به مشوره و هماهنگی نزدیک در هفته‌های آینده ادامه می‌دهند. به مأموریت حمایت قاطع خود متعهد می‌مانیم. نیروهای ‌شجاع امنیتی افغان را آموزش می‌دهیم و آنها را تمویل می‌کنیم."

نشست وزیران دفاع ناتو در حالی برگزار می‌شود که ادارۀ جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده موافقتنامۀ امریکا و طالبان را بررسی می‌کند تا مشخص شود که آیا گروه طالبان به تعهداتش از جمله آتش‌بس و مذاکرات معنی‌دار با حکومت افغانستان عمل می‌کند یا نه.

برمبنای این موافقتنامه، تمام نیروهای خارجی در بدل تضمین‌های امنیتی از سوی گروه طالبان به شمول قطع رابطۀ این گروه با القاعده، باید افغانستان را تا ماه می ترک کنند.

وزارت دفاع امریکا اخیراً گفت کهگروه طالبان به تعهداتش در موافقتنامۀ ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ عمل نکرده است.

در این حال سرمنشی ناتو از گروه طالبان بار دیگر خواست که تعهدات خود را به جا آورد: "گفت‌وگوهای صلح شکنند اند و طوریکه ما می‌خواهیم شاهدش باشیم پیشرفت زیاد نکرده. ما در بارۀ افزایش سطح خشونت خیلی نگرانی داریم و به این لحاظ پیام ما به گروه طالبان این است که خشونت را کاهش بدهد با نیت خوب مذاکره کند و اطمینان بدهد که تمام همکاری با گروه‌های تروریستی را متوقف می‌کند.

هیئت گروه طالبان در ترکمنستان
هیئت گروه طالبان در ترکمنستان

گروه طالبان قبلاً گفته بودند که مطابق موافقتنامه این گروه و امریکا عمل کرده و با گروه‌های تروریستی رابطه ندارد.

مذاکرات بین افغان‌ها در ۱۲ ماه سپتمبر پارسال در دوحه پایتخت قطر افتتاح شد.

این مذاکرات میان هیئت‌های مذاکراتی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان پس از وقفۀ سه هفته‌ای در اوائل ماه جنوری از سر گرفته شد اما اضافه از یک ماه می‌شود که هیچ نشستی میان این دو هیئت برگزار نشده است.

ناتو در سال ۲۰۱۴ به دنبال پایان مأموریت محاربوی اش در افغانستان، ماموریت حمایت قاطع را روی دست گرفت. در حال حاضر ده هزار سرباز ناتو در چهارچوب این ماموریت، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را آموزش و مشوره داده و آن‌ها را یاری می‌رسانند.

امریکا بر اساس موافقتنامه‌اش با گروه طالبان، شمار نیروهای امریکایی را در اواسط ماه جنوری به ۲،۵۰۰ تن کاهش داد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG