لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

انتقاد از لحن نامه وزیر خارجه امریکا؛ صالح: صلح با عزت می‌خواهیم نه آمرانه


امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهور افغانستان
امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهور افغانستان

همزمان با سفر زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به کابل، نامه‌های آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا به رئیس جمهور و رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، واکنش‌های مقام‌های حکومتی و رهبران سیاسی افغان را برانگیخته است.

از این میان امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری امروز دوشنبه (۱۸ حوت) در هفتمین سالیاد مارشال محمدقسیم فهیم گفت که حکومت سرنوشت ۳۵ میلیون مردمش را "به خواست دیگران به بازی نمی‌گیرد."

او با انتقاد از این که لحن نامه آقای بلینکن "آمرانه" است، گفت که ما از این نامه نه نگران هستیم و نه هم در موقف ما تغییر آمده است: "تسلیمی هرگز، صلح آمرانه هرگز و با این غوغای مطبوعاتی اگر بخواهند ما را در دیگ بخار بیندازند و باز یک چیزی بکشند به‌نام صلح، هرگز. ما صلح می‌کنیم، با عزت صلح می‌کنیم، با حفظ تنوع صلح می‌کنیم و صلحی می‌کنیم که این یکجا شدن اخلال نشود:"

در نامه آقای بلینکن به آقایان غنی و عبدالله طرح صلح امریکا برای حل بحران افغانستان تأیید شده‌است.

در این نامه وزیر خارجه امریکا نوشته که واشنگتن از سازمان ملل می‌خواهد نشست بین‌المللی با حضور وزیران خارجه و فرستاده‌های ویژه امریکا، روسیه، چین، پاکستان، ایران و هند را برای بحث در باره رویکرد واحدی در بارۀ روند صلح افغانستان برگزار کند.

محمد محقق
محمد محقق

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی و مشاور ارشد ریاست جمهوری در امور امنیتی هم گفته که امریکا با این طرح صلح "عجولانه"، می‌خواهد هرچه زودتر ماموریتش را در افغانستان به پایان برساند و سربازانش را از این کشور بیرون کند.

او تاکید کرد که "صلح آمرانه و فرمایشی" به نتیجه نمی‌رسد: "از آهنگ این پیام معلوم است که یا آشنایی با ساختار ملی افغانستان ندارند یا نمی‌خواهند ساختار ملی را به رسمیت بشناسند. موضوع دوم، این پیام لحن آمرانه دارد. صلح به امر نمی‌شود. صلح یک پروسه دوامدار است که با قناعت همه طرف‌ها باید انجام شود."

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

در همین حال، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی گفته که این نامه دو روز پیش از سفر آقای خلیل‌زاد به کابل، به دست او و آقای غنی رسیده بود.

آقای عبدالله در مراسم سالگرد درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم، با واکنش نرم‌تری گفت که مردم افغانستان در روند صلح عجله دارند و بهتر از هر کس دیگری در باره سرنوشت صلح می‌توانند تصمیم بگیرند: "اگر ما شکایت کنیم امروز هم از خارجی دیروز هم از خارجی، خارجی در دنیا است، تاثیر هم دارد. خوب و خراب هم دارد، افراط و تفریط‌ها در رویه‌های خود را هم یکبار سنجش کنیم."

وزیر خارجه امریکا در نامه خود نوشته که حکومت کشورش کاهش خشونت‌ها ۹۰ روزه را پیشنهاد کرده که هدف آن جلوگیری از عملیات بهاری طالبان و حمایت تمامی جوانب سیاسی از مصالحه است.

در پایان نامه آنتونی بلینکن آمده که امریکا خروج کامل نیروهایش در ماه می از افغانستان را بررسی می‌کند، اما بررسی‌ها روی سایر گزینه‌ها را هم آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG