لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۷

قتل سه خبرنگار در هر دو ماه؛ نی: وضعیت رسانه‌ها در افغانستان خطرناک‌تر شده است


آرشیف
آرشیف

نی، یا نهاد حامی رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید٬ قتل سه خبرنگار در هر دو ماه در افغانستان وضعیت رسانه‌ها در این کشور را نسبت به هر وقت دیگر خطرناک‌تر کرده است.

مجیب خلوتگر رئیس اجرایی این نهاد شام روز چهارشنبه (۲۹ ثور) به رادیو آزادی گفت که این وضعیت از یک سال به این‌سو ادامه دارد.

آقای خلوتگر از حکومت خواست که مصوونیت خبرنگاران را در اولویت‌های خود قرار دهد و برای تامین امنیت آن‌ها یک پالیسی تهیه کرده٬ با رسانه‌ها شریک کند.

خلوتگر افزود: " خواست ما از حکومت افغانستان این است که آن‌ها یک رهنمود امنیتی را ایجاد کنند٬ برمبنای صلاحیت‌شان و برمبنای تخصص ایشان و براساس این رهنمود امنیتی هر رسانه در هماهنگی با حکومت افغانستان بخصوص بخش‌های امنیتی پالیسی امنیتی رسانه و سازمان خود را ایجاد بکنند که برمبنای از او باید برای خبرنگاران و برای کارمندان رسانه‌ها مسئلۀ امنیت آن‌ها در نظر گرفته شود."

مجیب خلوتگر
مجیب خلوتگر

جامعۀ جهانی، سازمان‌های حقوق بشر و انجمن‌های رسانه‌یی حمله‌ها بر خبرنگاران را بارها محکوم کرده‌اند و از اطراف درگیر خواسته اند که از هدف قرار دادن خبرنگاران و رسانه‌ها خودداری کنند چون آن‌ها بی طرف اند.

سازمان‌های حقوق بشر و مصوونیت خبرنگاران در اعلامیۀ مشترک خود روز چهارشنبه از جهانیان و کسانی که برای صلح در افغانستان تلاش می‌کنند خواستند که برای کاهش خشونت در برابر خبرنگاران به اقدام‌های لازم روآورند.

طالبان در آغاز ماه جاری به برخی رسانه‌ها هشدار داده٬ گفتند که از طرفداری دولت دست بکشند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان هشدار داد که اگر نشر خبرهای به گفتۀ وی نادرست ازسوی رسانه‌ها ادامه یابد مسوولیت به عهده خبرنگاران و رسانه‌های آن‌ها خواهد بود.

نی، نهاد رسانه‌های آزاد افغانستان دیروز از جامعۀ جهانی خواست تا طالبان متهم به قتل خبرنگاران را به محاکم معرفی کند. و طالبانی را که در چنین قتل‌ها دست دارند از گفتگوهای صلح دور کنند.

آرشیف٬ شماری از جنگجویان طالبان در افغانستان
آرشیف٬ شماری از جنگجویان طالبان در افغانستان

مجیب خلوتگر گفت: "همچنان ما از جامعۀ بین‌المللی می‌خواهیم که آن‌های که در [پروسۀ] صلح به نحوی دخیل اند، تا بالای طالبان فشار وارد کنند که آن طالب‌های که متهم هستند به کشتن خبرنگاران٬ آن‌ها را رسما به یک محکمۀ که برای خودشان قابل قبول باشد چه به سطح ملی چه به سطح بین‌المللی معرفی بکنند.

۱۱ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به شمول محمد الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی سال گذشته کشته شدند.

در سال جاری میلادی تاکنون چهار خبرنگار در رویدادهای امنیتی در افغانستان کشته شده‌اند.

افغانستان سال گذشته دومین کشور مرگبار برای خبرنگاران در جهان شناخته شد.

XS
SM
MD
LG