لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

اتحادیه اروپا: روند کمک‌رسانی بشری در افغانستان ادامه یابد


روند توزیع کمک‌های بشری برای مردم افغانستان
روند توزیع کمک‌های بشری برای مردم افغانستان

اتحادیۀ اروپا می‌گوید، می‌خواهد اطمینان حاصل کند که روند امدادرسانی بشری برای نیازمندان در افغانستان ادامه می‌یابد.

اتحادیه اروپا می‌گوید که تماس با طالبان به معنای به رسمیت شناختن آن‌ها نیست.

نبیله مسرالی٬ سخنگوی این اتحادیه روز دوشنبه (۳ عقرب) گفت که اطمینان از ادامه کمک‌های بشری و انتقال شهروندان اروپا و افغان‌های آسیب‌پذیر، علت تماس داشتن با طالبان است.

مسرالی می‌گوید: "در مورد افغانستان، طوری که می‌دانید بارها در گذشته گفته ایم که ما می‌خواهیم کمتر حضور در آن کشور داشته باشیم. بنابر دلایل امنیتی نمی‌توانیم جزییات را با شما شریک کنیم. بناء ما بارها گفتیم که این نشانۀ از به رسمت شناختن نیست. می‌خواهیم با افغان‌های که به کمک ما نیاز دارند، همکار باشیم. پس نیاز است با طالبان در تماس باشیم و زمینه انتقال مصوون شهروندان اروپا و افغان‌های آسیب‌پذیر را فراهم کنیم. همچنان اطمینان حاصل کنیم که دسترسی به کمک‌های بشری ادامه می‌یابد."

روند کمک‌رسانی سازمان جهانی غذا به نیازمندان در افغانستان
روند کمک‌رسانی سازمان جهانی غذا به نیازمندان در افغانستان

سخنگوی اتحادیه اروپا در حالی بر ادامه کمک‌های بشری با افغانستان تاکید کرده که دو اداره سازمان ملل متحد، زمستان امسال برای این کشور را نگران کننده عنوان کرده‌اند.

برنامه غذایی جهان و سازمان غذا و زراعت ملل متحد در یک اعلامیه مشترک روز دوشنبه (۳ عقرب) گفتند که در زمستان امسال، نزدیک به ۲۳ میلیون تن از شهروندان در افغانستان با عدم مصوونیت غذایی روبرو خواهند شد.

هیساو وای لی٬ معاون برنامه غذایی جهان در افغانستان می‌گوید، چنین وضعیت را که حالا افغانستان تجربه می‌کند، در ده سال گذشته سابقه نداشته است.

او گفت: "در حال حاضر نزدیک به ۱۸.۸ میلیون تن با عدم مصوونیت غذایی در افغانستان روبرو اند. در چند ماه آینده این شمار تا ۲۲.۸ میلیون تن افزایش یافته می‌تواند زیرا زمستان سخت در راه است. این آمار بیشتر از نیمی از جمعیت افغانستان است."

ادامه این وضعیت مردم را هم به ستوه آورده. بسیاری خانواده‌ها مجبور شده‌اند وسایل خانه‌های‌شان را بفروشند و در بدل آن پول یک وعده غذا را در یابند.

عبدالمعروف در کابل دکان دارد. او می گوید که وارد کردن مواد غذایی از خارج باعث گرانی در بازار می‌شود.

بحران بشری و اقتصادی در افغانستان
بحران بشری و اقتصادی در افغانستان

عبدالمعروف گفت: "مشکلات در افغانستان خیلی زیاد است. بارندگی نیست تا گندم فراوان شود. حاصل برنج افزایش یابد. مواد داخل افغانستان کفایت نمی‌کند. این که مواد از خارج می‌آید باعث قیمتی در افغانستان می‌شود."

مسوولان طالبان می‌‌گویند که برنامه گندم در برابر کار را به اجرا گذاشته اند و در نتیجه برای حدود ۴۰ هزار تن زمینۀ کاری فراهم شده است.

بر اساس این برنامه، همه روزه برای هر نفر در بدل کارش، ده کیلوگرام گندم داده می‌شود.

برای محمد مسور باشندۀ کابل، نبود کار و تورم پولی از مشکلات بزرگ اقتصادی دانسته می‌شود.

مسور گفت: "خیلی گرانی شده. مردم درست می‌گویند، فقیر شده‌اند. دورۀ حاکمیت طالبان آمد. مرزهای افغانستان بسته اند. سایر کشورها صادرات و واردات را اجازه نمی‌دهند. مردم ضعیف اند. روزانه کار می‌کردند و مواد غذایی را به دست می‌آوردند. اما فعلاً خیلی برای مردم مشکل شده. اکثریت مردم در حکومت کار می‌کردند، فعلاً معاش ندارند. پول‌ها مسدود اند و دالر خیلی بالا رفته."

عبدالرحمن رشید٬ سرپرست وزارت زراعت حکومت طالبان می‌گوید که قطع کمک‌های جهانی و منجمد شدن پول‌های افغانستان از چالش‌های بزرگ اقتصادی این کشور است.

او در مورد وارد کردن مواد غذایی از سایر کشورها گفت: "از کشورهای همسایه، تاجیکستان، اوزبیکستان، قرغیزستان و قزاقستان گندم وارد می‌شود. از پاکستان هم برنج به افغانستان وارد می‌شود. ما به این همه ضرورت داریم. افغانستان تا هنوز خودکفا نشده."

در دو نشست مهم بین‌المللی طی اضافه از یک ماه گذشته، برای افغانستان، اضافه از دو میلیارد دالر تعهد شد.

اما اداره‌های سازمان ملل متحد می‌گویند که تا اکنون تنها یک سوم پول در اختیار آن‌ها قرار گرفته.

اداره غذا و زراعت سازمان ملل متحد می‌گوید که برای کمک فوری به حدود ۱۱ و نیم میلیون دالر و در فصل کشت و کار در سال ۲۰۲۲ در افغانستان به ۲۰۰ میلیون دالر دیگر نیاز دارد.

دیوید بیسلی٬ رئیس اجرائیه برنامه غذایی جهان می‌گوید که جامعه بین‌المللی باید به صورت مشترک به این بحران پاسخ دهد زیرا او هشدار داده که وضعیت در یک فرصت کوتاه از کنترول بیرون شده می‌تواند.

XS
SM
MD
LG