لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

چین یک میلیون دوز واکسین ضد ویروس کرونا به افغانستان کمک کرد


واکسین ضد ویروس کرونا که از سوی چین با افغانستان کمک شده است
واکسین ضد ویروس کرونا که از سوی چین با افغانستان کمک شده است

سفیر افغانستان در چین می‌گوید که یک میلیون دوز واکسین کرونا صبح روز دوشنبه (۱۵ قوس ۱۴۰۰) از سوی حکومت چین به سفارت افغانستان در پیکنگ سپرده شده است.

جاوید احمد قایم سفیر افغانستان در پیکنگ به رادیو آزادی گفت که قرار است یک میلیون دوز واکسین به همراه ۱.۶ میلیون سورنج یا سوزن تا دو روز دیگر به کابل برسد.

آقای قایم گفت که مقام‌های چینی تعهد کرده اند که به زودی دیگر تجهیزات بهداشتی و مواد غذایی را به مردم افغانستان کمک خواهند کرد: "با حکومت چین در تماس استیم که کمک های خود را در بخش مواد طبی بیماری کرونا افزایش دهد. مقام‌های چین وعده کرده اند و به زودی واکسین‌های دیگر نیز از سوی حکومت چین به مردم افغانستان کمک خواهد شد."

در همین حال وزارت صحت عامه طالبان می‌گوید برای تطبیق این شمار واکسین برنامه‌ریزی کرده است.

عبدالباری عمر، معین مسلکی وزارت صحت عامه طالبان به رادیو آزادی گفت که تا کنون ۷ میلیون دوز واکسین در سراسر افغانستان تطبیق شده و اکنون افغانستان بیشتر از یک صد هزار دوز واکسین دارد.

آقای عمر افزود که در دو روز گذشته ۱۵۸ هزار دوز واکسین دیگر از طریق نهاد فراهم کنندۀ واکسین در سطح جهان "کواکس" به افغانستان رسیده است.

این مقام حکومت طالبان می‌گوید افزون بر دیگر کشورها، قرار است اتریش به زودی ۱۵۸ هزار دوز واکسین استرازینکا با افغانستان کمک کند: "بر علاوه این واکسین که از چین می‌رسد ما نزدیک به ۱۶۰ هزار دوز واکسین دیگر را نیز داریم. در ولایت‌ها این روند بسیار خوب ادامه دارد. تا کنون نزدیک به ۷ میلیون دوز واکسین ضد ویروس کرونا در کشور تطبیق شده."

اما برخلاف گفته‌های معین وزارت صحت عامه طالبان بر اساس تازه ترین آمار سازمان جهانی صحت تا ۲۷ ماه نوامبر اندکی بیشتر از ۴۳۹ هزار واکسین ضد ویروس کرونا در افغانستان تطبیق شده است.

تطبیق واکسین کرونا به یک مرد در کابل
تطبیق واکسین کرونا به یک مرد در کابل

در همین حال شماری از شهروندان کشور از طالبان می‌خواهند که برای رسانیدن واکسین‌های کمک شده برنامۀ درستی داشته باشند.

سید آغا باشنده کابل در مورد گفت: ​"این یک اقدام نیک بشردوستانه است و مردم افغانستان انتظار دارند که این کمک‌ها به شکل دست و عادلانه آن به مردم افغانستان برسد."

عبدالقهار باشنده دیگر کابل بر مدیریت درست توزیع واکسین تأکید می‌کند: ​"واکسین هایی که از چین به افغانستان کمک شده باید به شکل درست مدیریت شود تا مردم واکسین شوند و از یک فاجعه پیش‌گیری شود، این نیاز به یک سازمان‌دهی مناسب دارد."

این در حالیست که موج تازه ویروس کرونا، تهدید تازه و جدی در برابر جهان گفته شده و افغانستان نیز برای جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور نیاز به تجهیزات بیشتر صحی دارد.

بر بنیاد آخرین اطلاعات سازمان جهانی صحت از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی تا اوایل ماه دسمبر امسال، ۱۵۷۳۸۷ تن در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این میان،۷۳۱۰ تن جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG