لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

مرکز تداوی معتادان مواد مخدر در ولایت کنر بسته شد


آرشیف، شماری از معتادان افغان
آرشیف، شماری از معتادان افغان

خدمات داخل بستر مرکز تداوی معتادان مواد مخدر در ولایت کنر متوقف شده‌است.

این مرکز ۲۰ بستر تداوی معتادان مواد مخدر در سال ۱۳۸۹ توسط دولت قبلی در ولایت کنر ایجاد شد و بخشی از مصارف مالی و تخنیکی آن توسط نهادهای کمک کننده بین‌المللی پرداخته می‌شد.

مسئولان این مرکز در صحبت با رادیو آزادی می‌گویند، به دلیل نبود امکانات تخنیکی و قطع امتیازات مالی کارمندان آن، خدمات داخل بستر برای معتادان را متوقف کرده و در حال حاضر برنامه تداوی در منزل را به پیش می‌برند.

داکتر اجمل فضلي رئیس این مرکز در صحبت با رادیو آزادی، از حکومت طالبان و جامعه جهانی می‌خواهد که برای فعال‌سازی خدمات داخل بستر همکاری کنند: "در این اواخر ما تنها پروگرام تداوی منزل را به پیش می‌بریم، چون متأسفانه خدمات داخل بستر مرکز ما متوقف شده‌است. ما از مقام‌های بلند رتبه در سطح وزارت صحت عامه می‌خواهیم که مقام‌های امارت اسلامی کمک و همکاری کنند تا سیستم تداوی معتادان فعال شود. از تمویل کننده‌گان بین‌المللی می‌خواهیم که از برنامه تداوی معتادان حمایت کنند و آن را همانند گذشته فعال سازند."

آرشیف، یک معتاد مواد مخدر بستری در یکی از مراکز ترک اعتیاد
آرشیف، یک معتاد مواد مخدر بستری در یکی از مراکز ترک اعتیاد

خواستیم در رابطه به متوقف شدن خدمات داخل بستر در مراکز ترک اعتیاد نظر وزارت صحت عامه حکومت طالبان را نیز داشته باشیم، اما سخنگوی این وزارت با تماس‌های مکرر حاضر به گفت‌وگو نشد.

دو تن از معتادان مواد مخدر در ولایت کنر که در گذشته نیز از خدمات داخل بستر این مرکز مستفید شده‌اند می‌گویند، هرچند شامل برنامه تداوی در منزل استند، اما این نوع تداوی نمی‌تواند درد آنان را دوا کند.

"نام من ضیاءالله است، من می‌خواهم که برای افراد عملی همانند من شفاخانه دوباره فعال شود. تداوی ما در خانه می‌شود، اما به شکل اساسی آن نه. خدا شاهد است در گذشته دو-سه بار من خودم را در همین شفاخانه تداوی کردم و خوب شده بودم. حال برایم در خانه دوا می‌دهد، اما به صورت بهتر تداوی نمی‌شویم."

" نام من قریب‌الله است، در گذشته در شفاخانه برای ما دوا می‌دادند و برای ۴۵ روز ما را در شفاخانه بستری می‌کردند، من حال خوب شده‌ام، دکانداری می‌کنم، اما حال برای معتادان در خانه دوا می‌دهند، مریض در خانه خوب نمی‌شود، چون هیچ‌کس طریقه تداوی را نمی‌فهمد. در شفاخانه هر چیز منظم بود، بستر بودیم، برای ما دوا و پیچکاری می‌دادند."

متخصصان تداوی اعتیاد می‌گویند، تداوی معتاد در منزل در صورتی مؤثر است که اعضای خانواده معتاد مهارت مراقبت از معتاد را داشته باشند و برای‌شان آگاهی داده شده باشد.

آرشیف، آرشیف، شماری از معتادان مواد مخدر در یکی از مراکز ترک اعتیاد
آرشیف، آرشیف، شماری از معتادان مواد مخدر در یکی از مراکز ترک اعتیاد

عبدالله یک‌تن از فعالان مدنی در ولایت کنر می‌گوید، با کاهش ارائه خدمات صحی و حال متوقف شدن فعالیت مرکز تداوی معتادان، شمار معتادان در شهر بار دیگر بیشتر شده‌است.

عبدالله می‌افزاید: "در گذشته که شفاخانه تداوی معتادان در کنر فعال بود، قشر معتاد جامعه ما در آن خیلی خوب تداوی می‌شدند و خوشبختانه در جامعه اصلاح به میان می‌آمد، اما در این اواخر این شفاخانه مسدود شده و این قشر جامعه ما با مشکل روبه‌رو شده‌است. تعدادی هم دوباره به مواد مخدر رو آورده اند و فیصدی اعتیاد بلند رفته است. ما از نظام فعلی می‌خواهیم که شفاخانه را دوباره فعال سازد و مریضان را تداوی کنند."

در زمان حکومت قبلی ۸۴ مرکز تداوی معتادان مواد مخدر در ۳۳ ولایت افغانستان فعال بود که با سقوط حکومت و بیرون شدن نهادهای کمک کننده خارجی، اکثریت این مراکز با مشکلات مالی و تخنیکی روبه‌رو شده‌اند.

برای شنیدن فایل صوتی این گزارش روی لینک زیر کلیک کنید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:33 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG