لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

گزارشگران بدون مرز: طالبان قانون رسانه ها را نقض کرده اند


آرشیف- یک طالب نمی گذارد تا یک عکاس از جریان تظاهرات زنان در کابل عکس بگیرد
آرشیف- یک طالب نمی گذارد تا یک عکاس از جریان تظاهرات زنان در کابل عکس بگیرد

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گویند که وضعیت آزادی بیان در افغانستان نگران کننده است.

این سازمان با ارسال یک نامه‌ به ریچارد بینیت گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان خواهان جلوگیری از وضعیت فعلی و دفاع از خبرنگاران شده است.

گزارشگران بدون مرز در این نامه از او خواسته اند که برای دفاع از آزادی بیان، کارمندان رسانه‌ها و خبرنگاران دست به کار شود.

اما رضا معینی، رئیس این نهاد برای کشورهای آسیایی در صحبت با رادیو آزادی طالبان را متهم به نقض قانون رسانه‌ها کرده است.

آقای معینی می‌گوید، با آن که طالبان قانون رسانه‌های گذشته را قابل اجرا می‌دانند، اما بازداشت و زندانی کردن خبرنگاران تخطی از این قانون بوده و این یک عمل غیرقانونی است.

او پیشنهاد کرده است که باید در این بخش یک کمیسیون ایجاد شود: "نیروهای نظامی و امنیتی برای بازداشت خبرنگاران، استخبارات و هر نهاد دیگر این حق را ندارد که به گونۀ غیرقانونی اقدام کند، ما در این نامه تاکید کرده ایم که برای تخطی رسانه‌ها و کارهای غیرقانونی یک کمیسیون ایجاد شود و این کمیسیون این را تشخیص کند که آیا این رسانه از قانون تخطی کرده است یا نه؟ بعداً این دوسیه به نهادهای عدلی سپرده شده و از همان جا اقدام می‌شود."

از سوی دیگر شماری از خبرنگاران این وضعیت را در افغانستان به شدت نگران کننده می‌دانند.

لیمه هوتک یکی از خبرنگاران گفت: "خبرنگاری طوری که در گذشته بود حالا نیست، تا حدی زیاد فعالیت‌ها متوقف شده است با خبرنگاران که با رسانه‌های بین‌المللی کار می‌کنند فضا تنگ و محدودیت‌ها بیشتر شده است."

در همین حال انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان از جامعۀ جهانی می‌خواهد تا وضعیت جاری را کنترل کرده و برای دفاع از آزادی بیان و خبرنگاران اقدام موثر کند.

حجت الله مجددی، رئیس اجرایی این نهاد در صحبت با رادیو آزادی از این اقدام سازمان گزارشگران بدون مرز استقبال کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان با رد موارد بازداشت و تهدید علیۀ خبرنگاران و رسانه‌ها به رادیو آزادی گفت: "از سوی امارت اسلامی برای رسانه‌ها هیچ گونه تهدید متوجه نشده است و نه هیچ گونه مشکلی برای شان ایجاد شده است، البته گاه گاهی برای رفع سوءتفاهم‌هایی که پیش می‌آید نمایندۀ رسانه به ادارات خواسته و فهمانده می‌شود. این نه کدام تهدید و نه کدام مشکل است، برخی رسانه‌ها بودن در افغانستان که قانون را رعایت نمی‌کردند و به ارزش‌های اسلامی توجه نداشتن."

سازمان گزارشگران بدون مرز در نامه‌ای که برای گزارشگر ویژۀ بخش حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان فرستاده، نوشته است که فضای کاری برای خبرنگاران در سال ۲۰۲۲ تنگ تر شده است و گراف آزار و اذیت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها نیز بالا رفته است.

در این نامه نگاشته شده است که پس از ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱ و از زمان حاکم شدن طالبان در سراسر افغانستان تا ۴ ماه فبروری سال ۲۰۲۲، حدود ۵۰ کارمند رسانه از سوی حکومت طالبان و استخبارات آن بازداشت و پس از مدت کوتاهی دوباره آزاد شده اند.

XS
SM
MD
LG