لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

یک رهبر طالبان: طالبان رایزنی دارند که به رویداد شیرپور واکنش داده شود یا نه


از اعلام جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در مورد کشته شدن رهبر القاعده در افغانستانِ زیر حاکمیت طالبان دو روز می‌گذرد، اما حکومت طالبان تا هنوز قتل ایمن الظواهری را تایید نکرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک رهبر طالبان گزارش داده است که نشست‌ها به سطح بسیار بلند در حکومت طالبان وجود دارد در مورد اینکه به حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین امریکا در کابل واکنش داده شود یا نه.

به گزارش رویترز، این رهبر طالبان که موقف مهمی در کابل دارد، خواسته است نامش افشا نشود.

او تایید نکرده است که ایمن الظواهری، رهبر القاعده در خانۀ که هدف میزایل قرار گرفته، بوده است.

رئیس جمهور جو بایدن در سخنرانی تلویزیونی در اول ماه آگست اعلام کرد که ایمن الظواهری در حملۀ طیاره بی‌سرنشین امریکا در سی و یکم ماه جولای در یک خانه در کابل، پایتخت افغانستان کشته شد.

با گذشت دو روز از این اعلام آقای بایدن، هنوز حکومت طالبان کشته شدن ظواهری در قلب کابل را تایید نکرده است.


ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان دیشب از طریق واتساپ در پاسخ به پرسش رادیو آزادی در این مورد نوشت که در تلاش است تا موقف رسمی طالبان را حاصل کند.

طارق فرهادی، کارشناس امور افغانستان در مورد دلیل سکوت طالبان در مورد کشته شدن ظواهری به رادیو آزادی چنین گفته است: "امکان دارد که برخی از طالبان خبر نداشتند که ایمن الظواهری در مهمانخانۀ آقای حقانی (سرپرست وزارت داخلۀ حکومت طالبان) به سر می‌بُرد. پدر سراج الدین حقانی، جلال الدین حقانی، تقریباً همسن الظواهری، ۳۰ سال پیش بر ضد شوروی جنگیدند و همسنگر بودند. بنابرین حقانی شاید خود را مجبور احساس می‌کرد که جایی برای الظواهری پیدا کند و او را در مهمانخانۀ خود آورده تا در آن جا محفوظ باشد و کسی خبر نشود. امکان دارد که به دیگر طالبان نگفته باشد و این امکان دارد که سبب مشکل میان طالبان شده باشد. در میان طالبان یک سلسله گپ‌ها و نزاکت هایی است که همۀ‌ شان در مورد الظواهری یکسان فکر نمی‌کنند."

حکومت طالبان تایید کرده است که یک خانه در منطقۀ شیرپورِ کابل هدف حملۀ هوایی طیارۀ بی‌سرنشین امریکایی قرار گرفته است.

در اعلامیۀ حکومت طالبان، این حمله نکوهش و نقض آشکار اصول بین‌المللی و توافقنامۀ دوحه خوانده شده است.

عبدالسلام حنفی معاون دوم رئیس الوزرای حکومت طالبان
عبدالسلام حنفی معاون دوم رئیس الوزرای حکومت طالبان

عبدالسلام حنفی، معاون دوم رئیس الوزرای حکومت طالبان چهارشنبه در نشستی در کابل این حمله را تایید کرد، بی‌آن که جزئیات ارائه کند: "این موضوعات تا کنون به ما هم معلوم نیست. فقط یک موضوع روشن است که این جا حملۀ هوایی شده است. امارت اسلامی این اقدام را قویاً نکوهش می‌کند. این عملِ خلاف حاکمیت ملی ما، اصول بین‌المللی و توافقنامۀ دوحه است. ما بار‌ها گفته ایم که از خاک ما علیه همسایگان و دیگران استفاده نمی‌شود. این پالیسی امارت اسلامی است و ما بر پالیسی خود قویاً ایستاده ایم."

طالبان در موافقتنامۀ سال ۲۰۲۰ دوحه وعده کردند که در صورت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، به اعضای القاعده و آنانی که قصد حمله به امریکا دارند، در افغانستان پناه نمی‌دهند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا گفته است که طالبان با میزبانی رهبر القاعده و پناه دادن به او در کابل، توافقنامۀ دوحه را کاملاً نقض کرده اند.

خبرگزاری فرانس پرس به نقل از میچ مکانل رهبر جمهوریخواه مجلس سنای ایالات متحده نوشته است که کشته شدن ظواهری بیشتر نشان می‌دهد که به دنبال خروج نیروهای امریکا از افغانستان، این کشور یکبار دیگر در حال مبدل شدن به مرکز بزرگ فعالیت‌های تروریستی است.

فرانس پرس در گزارش تحلیلی مفصل از قول فرانک مک کنزی، جنرال بازنشسته که تا اوایل امسال فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده بود، نوشته است که کشورش متوجه تلاش‌ها برای احیای کمپ‌های آموزشی القاعده در افغانستان شده است.

در ادامه به نقل از آقای مک کنزی آمده است که حالا در افغانستان شاهد هیچ اقداماتی نیست که نشان دهد طالبان برای جلوگیری از ایجاد این کمپ‌ها مصمم اند.

کمتر از یکسال از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان گذشت. اما هنوز هیچ کشور جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG