لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۳ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

شکایت مردم و مالکان برخی از رستورانت‌های کابل از برخورد افراد طالبان


آرشیف - یکی از رستورانت های شهرنو کابل
آرشیف - یکی از رستورانت های شهرنو کابل

شماری از باشندگان کابل می‌گویند، در ۲۰ سال گذشته تقریباً در تمام ولایت‌ها به خصوص در کابل رستورانت‌های پیشرفته ساخته شده بود که در این رستورانت‌ها اعم از ذکور و اناث مشغول وظیفه بودند.

آنان می‌گویند، هر از گاهی با خانواده برای غذا خوردن به این رستورانت‌ها می‌رفتند. اما به اساس گفته‌های آنان، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان آنان با خاطر آرام به رستورانت‌ها رفته نمی‌توانند.

آنان می‌گویند که طالبان به رستورانت‌ها می‌آیند و از آنان می‌پرسند که شما به‌ هم چه نسبت دارید؟

مریم: که برای شان بگویی خانم و شوهر هستیم، می‌گویند که ما چگونه باور کنیم که شما حقیقت را می‌گوید

مریم هوتک، باشندۀ کابل می‌گوید: "طالبان به یک نوعی تحقیق می‌کنند، می‌پرسند که این شخص کی است؟ چرا او آمده است؟ که برای شان بگویی خانم و شوهر هستیم، می‌گویند که ما چگونه باور کنیم که شما حقیقت را می‌گوید، در رستورانت‌ها رفت و آمد بیخی کم شده است که یک دلیل بزرگ آن همین تحقیقات طالبان است."

از سوی دیگر جلال، باشندۀ کاپیسا می‌گوید، بی‌کاری و فقر هم سبب شده که آنان برای غذا خوردن به رستورانت‌ها نروند: "پس از آمدن طالبان مردم کار ندارند، معاش ندارند، وضعیت اقتصادی خراب است، مردم با مشکلات دشوار روبه‌رو است، در خانه توانایی غذا را نداریم پس پول رستورانت رفتن را از کجا کنیم."

محمد خان، مالک یک رستورانت در کوتۀ سنگی شهر کابل می‎‌گوید، یک روز مشتری دارد و شش روز دیگر مشتری ندارد و کار و بار رستورانتش از رونق افتاده: "کرایه رستورانت را هم پوره کرده نمی‌توانیم، کدام غذایی را که پخته می‌‎کنیم او هم باقی می‌ماند و خراب می‌شود، بخاطر که مردم توان خریدن را ندارند."

شاگرد یکی از رستورانت‌های کابل که نمی‌خواهد نام و محل کارش در این گزارش به نشر برسد به رادیو آزادی می‌گوید، مردم از طالبان می‌ترسند و با خانم‌های خانواده‌شان نمی‌آیند.

آرشیف - یک رستورانت در کابل
آرشیف - یک رستورانت در کابل

او گفت که بار‌ها شاهد پرس‌وجو در بارۀ نسبت مرد و زنی بوده که در یک میز غذا می‌خوردند: "از ترس امارت مردم هم نمی‌آیند، در گذشته مردم با خانواده‌شان می‌آمدند، با نامزد خود می‌آمد، اکنون اگر بیایند از طرف طالبان از آنان پرسیده می‌شود که چرا با هم نشسته اند؟ به همین دلیل مردم نمی‌آیند، کار و بار ما هم به سقوط روان است."

اما محمد صادق عاکف، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان این ادعاها را رد می‌کند: "به این نوع هیچ در اصول ما نیست که از رستورانت‌ها پرسیده شود که تو کی هستی و این کی است؟ این پروپاگند است و تبلیغات خوانده می‌شود."

قابل یادآوری است که در گذشته ‌هم ادعا‌های مشابهی در ولایت هرات صورت گرفته بود، اما وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان این ادعاها را نیز رد کرده بود.

XS
SM
MD
LG