لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۹

خانوادهٔ سازمان ملل متحد در افغانستان تصمیم اخیر حکومت طالبان را محکوم کرد


شماری از دانشجویان دختر که اجازه ورد به پوهنتون شان را نیافته اند
شماری از دانشجویان دختر که اجازه ورد به پوهنتون شان را نیافته اند

واکنش‌های جهانی در بارۀ تصمیم طالبان مبنی بر بستن دروازه‌های پوهنتون‌ها به روی دانشجویان دختر در حال گسترش است.

اخیراً نمایندگی‌های سازمان ملل متحد در افغانستان و سازمان‌های حقوق بشری زیر چتر این سازمان در اعلامیه‌ای این تصمیم را محکوم کرده و از طالبان خواسته اند که هر چه زودتر این تصمیم را عوض کنند.

در این اعلامیه تصمیم طالبان برا‌ی بستن دانشگاه‌ها به روی دختران، ادامۀ سیاست سیستماتیک جلوگیری از حضور زنان در جامعه و هدف قرار دادن آنان خوانده شده و گفته شده که محدودیت‌های طالبان بر زنان سبب شده، این قشر جامعه در چهار دیواری خانه‌های شان زندانی بمانند.

در این اعلامیه همچنین خواسته شده که دروازه‌های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم باز شود.

در اعلامیۀ نمایندگی‌های سازمان ملل متحد در افغانستان آمده است: "خانوادهٔ سازمان ملل متحد و شرکای بشری آن از مقام‌های حاکم می‌خواهند که مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم را بازگشایی کنند و به تمام اقداماتی که مانع از مشارکت کامل زنان و دختران در زندگی عمومی روزمره می‌شود، پایان دهند."

در این اعلامیه آمده است که جلوگیری از کمک‌های معنادار به نیمی از نفوس جامعه، تاثیر مخربی برای همه کشور خواهد داشت و افغانستان را بیش از پیش در معرض انزوای جهانی قرار خواهد داد و با مشکلات اقتصادی روبه‌رو خواهد کرد.

خانوادهٔ سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که اقدامات مقام‌های حاکم برای محرومیت زنان و دختران از تحصیل، کار و سایر فرصت‌های زندگی، خطرات ازدواج‌های اجباری و زیر سن، خشونت و سوء استفاده از آنان را نیز افزایش خواهد داد.

در این اعلامیه تصمیم اخیر طالبان در مورد تحصیل دختران اقدامی خلاف معیارهای بین‌المللی و حقوق بشر خوانده شده و گفته شده است که این تصمیم طالبان برای آن دسته از افغان‌های مقیم خارج که خواهان بازگشت هستند، یک عامل منفی خواهد بود و دیگران را نیز تشویق به ترک کشور خواهد کرد.

همزمان با این کارن دیکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان، تصمیم طالبان را ضد اسلام خوانده و در توییتر خود نوشته است که این تصمیم افغانستان را بیشتر به سوی فقر سوق خواهد داد.

بانو دیکر از اتحاد دانش آموزان پسر با دختران در برابر این تصمیم طالبان ستایش کرده و نوشته است که از این تلاش‌ها در برابر تصمیم طالبان حمایت می‌کند.

پیش از این تام وست، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا در امور افغانستان نیز در توییتر خود نوشته بود که طالبان محدودیت‌های جدیدی را بر زندگی زنان افغان اعمال کرده اند که نمی‌توانند از آن دفاع کنند.

توماس وست نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان
توماس وست نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان

آقای وست از جامعهٔ جهانی خواسته است که همه یک صدا با این سیاست طالبان مخالفت کنند و در کنار زنان افغان بایستند.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان ناوقت روز سه‌شنبه رفتن دانشجویان دختر به پوهنتون‌های دولتی و خصوصی را تا امر ثانی ممنوع کرد.

این تصمیم حکومت طالبان با محکومیت‌های گسترده در داخل و خارج مواجه شد.

بسیاری از کشورهای جهان از جمله امریکا این اقدام را رفتاری تبعیض آمیز با زنان افغان خوانده و از طالبان خواستند که این تصمیم را پس بگیرند.

طالبان از آغاز حکومت‌شان در افغانستان تا اکنون، محدودیت‌های شدیدی را بر زنان وضع کرده‌اند.

دختران بالاتر از صنف ششم از آموزش محروم اند، همچنین زنان را از کار در بسیاری از ادارات دولتی، رفتن به پارک‌ها، باشگاه‌های ورزشی و حمام‌های زنانه منع کرده اند و گفته‌اند که زنان نمی‌توانند در مسیرهای طولانی بدون محرم شرعی سفر کنند.

XS
SM
MD
LG