لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۹

ادامهٔ اعتراض‌ها به ممنوعیت آموزش دختران در پوهنتون ها؛ ۸۰ تن از استادان استعفا داده اند


گروهی از دختران محصل پوهنتون کابل
گروهی از دختران محصل پوهنتون کابل

پس از تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت حضور دختران در پوهنتون‌ها، بیش از ۱۳۰ استاد نهاد های تحصیلات عالی به این تصمیم اعتراض کرده و دهها تن استعفا داده‌اند.

این استادن می‌گویند که وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان باید تصمیم‌ خود را مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران، پس بگیرد.

عبیدالله وردک استاد پیشین پوهنتون کابل اولین کسی بود که در برابر تصمیم حکومت طالبان استعفا داد.

وی می‌گوید٬ بر اساس معلوماتی که در اختیار دارد، بیش از ۱۰۰ استاد مخالفت خود را با تصمیم حکومت طالبان اعلام کرده‌اند، اما هنوز این ارقام را وزارت تحصیلات عالی طالبان تأیید نکرده‌است.

وی افزود:

"تا کنون هر گونه اطلاعاتی به دست ما رسیده است، ۱۳۰ استاد واکنش نشان داده‌اند که ۸۰ نفر از آن‌ها به نشانه اعتراض از شغل خود استعفا داده‌اند و بقیه استادان به‌طور جمعی اعتراض‌نامه خود را به پوهنزی‌های مربوطه خود شان ارائه کرده‌اند و بقیه اساتید به صورت جمعی نامه اعتراضی خود را به پوهنزی‌ها و مراجع عالی مربوطه ارسال کرده‌اند. تا طالبان در تصمیم خود تجدید نظر کنند و آن را پس بگیرند."

عبیدالله وردک: ۱۳۰ تن از استادان اعتراض کرده و از این میان ۸۰ تن استعفا داده اند

آقای وردک می‌گوید که اگرچه وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان درخواست وی و دیگر استادان را برای اجازه دادن به تحصیلات عالی دختران نپذیرفته است، اما مردم از این استعفا ها٬ استقبال کرده‌اند.

عبید الله وردک استاد اسبق پوهنتون کابل
عبید الله وردک استاد اسبق پوهنتون کابل

آقای وردگ همچنین مدعی است که وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان و روسای پوهنتون‌ها به استادن فشار می‌آورند که سکوت کنند و واکنشی نشان ندهند.

سکندر ځدراڼ، استاد پوهنتون پولی تخنیک کابل که ۱۰ سال در این پوهنتون تدریس کرده، می‌گوید که او و سایر استادان برای بازگشایی پوهنتون‌ها بروی دختران استعفا داده اند، اما به‌گفته او حکومت طالبان حتی با استعفا استادن٬ درخواست آن‌ها را نپذیرفته است.

آقای ځدراڼ به رادیو آزادی گفت: "جنبش‌های مدنی مانند اعتراض، استعفا و ... در اختیار استادن است، اما استادن نمی‌توانند سلاح بردارند و در مقابل حکومت بایستند. امید ما این بود که جنبش‌های مدنی ما بر دولت تأثیر بگذارد. مسئولان حکومتی مجبور شوند در تصمیم خود تجدید نظر کنند."

اما آقای ځدراڼ می‌گوید که وزارت تحصیلات عالی علی‌رغم این‌که تصمیم خود را نگرفته، با استادان معترض چیزی در میان نگذاشته است و به مقامات پوهنتون‌ها دستور اخراج استادان معترض را داده‌است.

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در باره تعداد استادان معترض و نادیده گرفتن خواسته‌های آنان پاسخی نداد.

علاوه بر استادان، دانش‌جویان پسر نیز در مرکز و ولایات با تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت حضور دختران٬ مخالفت کردند و برخی از آنان روند آموزش و امتحانات را تحریم کرده اند.

XS
SM
MD
LG