لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۱

خواست اقدامات سخت‌گیرانه در برابر طالبان از سوی کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا


آرشیف، شماری از رهبران طالبان
آرشیف، شماری از رهبران طالبان

رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا از عدم اعمال شدید تحریم‌ها از امریکا بر طالبان عمیقاً ابراز نگرانی کرده و خواهان اقدامات سخت‌گیرانه در برابر طالبان شده‌است.

مایک مک‌کال، رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، به روز جمعه «۱۲ حوت ۱۴۰۱» با فرستادن نامه‌ای به انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا خواسته تا گام‌های مهم‌تری برای پاسخ در برابر "رفتار غیر انسانی" طالبان با زنان و دختران افغان برداشته شود.

مک‌کال گفته که کشورش در محافظت از زنان و دختران افغان شکست خورده و گفته که این وحشتناک است که در حمایت از دختران افغان فقط بر هشت عضو طالبان محدودیت ویزه وضع شده‌است.

این وحشتناک است که در حمایت از دختران افغان فقط بر هشت عضو طالبان محدودیت ویزه وضع شده‌است.
رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا

آقای مک‌کال در نامه‌اش که در وب‌سایت کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به نشر رسیده، نوشته که پاسخ حکومت امریکا در برابر طالبان برای حمایت از زنان و دختران افغان "خاموشی، وحشتناک و ناکافی" بوده است.

او در این نامه با اشاره به سرکوب زنان و منع آموزش و کار آنان و شکنجه و بازداشت فعالان حقوق بشر در افغانستان نوشته است: "از همه نگران‌کننده‌تر این تحریم‌های ویزۀ محدود است که تنها پاسخ حکومت به رفتار وحشتناک طالبان با زنان و دختران بوده است، علی‌رغم وعده رئیس جمهور بایدن برای پاسخ‌گویی به طالبان."

در همین حال برخی از دانشجویان افغان از جامعۀ جهانی می‌خواهند تا حکومت طالبان را بخاطر سرکوب و منع تحصیل زنان تحت فشار شدید قرار دهد و زمینه را برای آغاز دوبارۀ دروس زنان و دختران در سال جدید خورشیدی در افغانستان فراهم سازد.

مریم رسولی، یکی از دانشجویان پوهنتون بدخشان و فعال مدنی در آن ولایت به رادیو آزادی گفت: "جامعۀ جهانی باید تدابیر سخت‌گیرانه‌ای را در قبال این گروه (طالبان) داشته باشد و این گروه را همانطور که ما زنان افغانستان را از حق تحصیل محروم ساخته و بالای ما ظلم می‌کنند آن‌ها را به سازمان حقوق بشر جهانی معرفی کند، هرچه زودتر خواهان مجازات آنان هستیم و خواست ما از جامعۀ جهانی همین است که در بهار پیش‌رو هرچه زودتر دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها را باز کند."

اعتراض یک زن افغان در برابر محدودیت‌های حکومت طالبان بر زنان در افغانستان
اعتراض یک زن افغان در برابر محدودیت‌های حکومت طالبان بر زنان در افغانستان

شماری از فعالان حقوق زن نیز می‌گویند، فشارهای فعلی بر حکومت طالبان از سوی امریکا بسنده نیست.

نایره کوهستانی، یکی از فعالان حقوق زن به این باور است که فشارهای فعلی بر حکومت طالبان از سوی امریکا بسنده نیست و امریکا باید با قدرت و صلاحیت عمل، زمینۀ گفت‌وگو را برای ایجاد یک حکومت فراگیر و همه‌شمول فراهم کند.

به‌گفتۀ بانو نایره، وقتی زیادی ضایع شده، فرصت اندک است و مردم در داخل افغانستان باید شاهد یک تغییر آنی باشند.

فرصت اندک است و مردم در داخل افغانستان باید شاهد یک تغییر آنی باشند.
نایره کوهستانی یکی از فعالان حقوق زن

او می‌افزاید: "اگر امریکا، جو بایدن یا دیپلومات‌های امریکا خودشان را مسئول فکر می‌کنند و اگر می‌خواهند واقعاً یک رویکرد عملی داشته باشند، کاری بکنند که بر مردم افغانستان تأثیرگذار باشد، فشار این چنینی پاسخ‌گو نیست، ما چیزی بیشتر می‌خواهیم، مثلاً ایجاد یک حکومت قانونی، فراگیر همه‌شمول و حکومتی‌که بر اساس قانون ایجاد شده باشد."

آرشیف، بسته کردن دروازه پوهنتون کابل به روی محصلان دختر از سوی حکومت طالبان
آرشیف، بسته کردن دروازه پوهنتون کابل به روی محصلان دختر از سوی حکومت طالبان

حکومت طالبان به تازگی در بارۀ این‌گونه اظهارات چیزی نگفته، اما پیش از این همواره تأکید کرده که حقوق همه اتباع افغانستان در چهارچوب شریعت اسلامی تأمین است و حکومت‌شان همه‌شمول است.

حقوق همه اتباع افغانستان در چهارچوب شریعت اسلامی تأمین است و حکومت‌شان همه‌شمول است.
حکومت طالبان

تا کنون وزارت خارجۀ امریکا یا سایر مقام‌های این کشور در برابر نامۀ انتقادی رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا واکنشی نداشته اند، اما پیش از این حکومت آن کشور گفته که در کنار زنان و دختران افغان می‌ایستد و از طالبان خواسته تا به وعده‌هایشان عمل کنند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG