لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۰

دهقانان: سردی هوا و بارنده‌گی ها آسیب های زیادی به زمین های زراعتی وارد کرده است


تصویر آرشیف: یک دهقان در کندز روی زمین زراعتی خود مصروف کار است.
تصویر آرشیف: یک دهقان در کندز روی زمین زراعتی خود مصروف کار است.

عده یی از دهقانان و باغداران ولایت‌های افغانستان می‌گویند که حاصلات باغ‌ها و زمین‌های زراعتی‌شان در سال روان به گونۀ چشمگیری کاهش خواهد یافت.

آنان می گویند که بارندگی های اخیر و سردی هوا در آغاز سال سبب تخریب زمین‌های زراعتی و از بین رفتن پُندک‌های درختان شده است.

فهیم یکی از دهاقین ولایت بلخ است. او می‌گوید که بارندگی‌های اخیر و سردی هوا سبب تخریب حاصلات برخی از درختان میوه و کشت‌زارهای گندم شده است.

این دهقان می‌افزاید، هرچند باران‌های اخیر بر برخی از کشت‌ها مانند سبزیجات تاثیر خوبی داشته است اما محصولات که آنها از آن درآمدی خوبی می‌توانستند داشته باشند، آسیب دیده است.

"درخت بادام اصلا حاصل نکرده، یخ زده است و همچنان انگور هم کاملا خشک شده است. در کنار آن به گندم و پیاز که در زمستان کشت می‌شود اثر بدی داشته است. ولی برای سبزیجات مفید بوده است."

فهیم می‌افزاید که قیمت یک خریطه کود کیمیاوی هم از ۱۴۰۰ افغانی به چهار تا چهارو نیم هزار افغانی و قیمت کرایه هر ساعت قلبۀ تراکتور از ۷۰۰ افغانی به ۱۵۰۰ افزایش یافته است، اما در مقابل حاصلات آنان به نصف سال‌های گذشته کاهش خواهد یافت.

تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

دهاقین در تعدادی از ولایت‌های دیگر هم می‌گویند که بارندگی‌ها در برخی از جاها مفید بوده است و در برخی مناطق به محصولات آسیب رسانده است.

عبیدالله، یکی از دهاقین ولایت لغمان به رادیو آزادی گفت:

فهیم یکی از دهقانان: امسال حاصلات زمین های ما کم خواهد بود

"باران‌ها بسیار برای برخی از کشت‌ها خوب بوده است و حاصلات‌شان نیز خوب بود. اما باز هم باران در برخی از مناطق زیان‌های را داشته است و زمین را تخریب و حاصلات را کاهش داده است."

اما ولی احمد، باشندۀ ولسوالی دامان ولایت کندهار می‌گوید که باران‌های اخیر در این ولایت خیلی کم بوده و تاثیر مثبتی بر کشت و زراعت نداشته است.

"بارندگی‌های اخیر بسیار کم تاثیر داشته است. فقط هوا صاف شده است. ولی سطح آب هنوز پايین است، هنگامیکه آب نباشد، کشت‌ها رشد نمی‌کند."

سرازیر شدن سیلاب ها در ماه های اخیر به کشتزار ها و باغ های زیادی درمناطق مختلف خسارات هنگفتی وارد کرده است
سرازیر شدن سیلاب ها در ماه های اخیر به کشتزار ها و باغ های زیادی درمناطق مختلف خسارات هنگفتی وارد کرده است


در همین حال شفیع الله رحیمی، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در حکومت طالبان در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی گفت، در نتیجۀ بارندگی‌ها و سیلاب‌های اخیر از اول حمل تا کنون ۷۳۵۱ جریب زمین زراعتی تخریب شده است.

از وزارت زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان در بارۀ برنامه‌اش برای رسیدگی به مشکلات دهاقین پرسیدیم، اما سخنگوی این وزارت تا زمان نشر گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

این درحالیست که بر بنیاد گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا)، ۸۰ درصد زندگی مردم افغانستان به زراعت وابسته است.

اوچا همچنان در گزارش‌های مختلفی که نشر کرد، گفته است که افغانستان سومین سال خشکسالی را تجربه می‌کند.

XS
SM
MD
LG