لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

برنامه جهانی غذا: ممنوعیت کار زنان خطر بزرگ در راه رساندن کمکهای بشری در افغانستان است


آرشیف - یک کارمند زن دفتر برنامه جهانی غذا در ولایت هرات زنان بی بضاعت را برای دریافت کمک های بشری ثبت نام می کنند.
آرشیف - یک کارمند زن دفتر برنامه جهانی غذا در ولایت هرات زنان بی بضاعت را برای دریافت کمک های بشری ثبت نام می کنند.

برنامه جهانی غذا "دبلیو اف پی" بار دیگر هشدار داده که دوام ممنوعیت بر کار زنان برای رساندن کمک‌های بشری و خیریه به افغانستان خطر بزرگ می‌باشد.

وحیدالله امانی سخنگوی دفتر برنامه جهانی غذا در افغانستان روز چهارشنبه در یک پیام ویدیویی که به رسانه ها فرستاده گفته که آنها از شش دهه به این‌سو در افغانستان فعالیت دارند و نمی‌خواهند که افغانان را تنها بگذارند.

او تاکید کرده است که برای حمایت بهتر از زنان و اطفال بی‌بضاعت افغانستان ضرور است که به زنان اجازه کار در بخش رساندن کمک‌های بشری داده شود:
"دبلیو اف پی به این نظر است که رساندن کمک‌ها به خانم‌ها توسط خانم‌ها بهتر صورت گرفته می‌تواند و آوردن دوباره کارمندان زن به وظیفه از اولویت های بزرگ دبلیو اف پی می‌باشد. ما به تلاش‌های خود در این عرصه در همه سطوح ادامه می‌دهیم. وضع محدودیت‌ها بالای کار خانم‌ها خطر بزرگی در عرصه رساندن کمک‌های بشری در افغانستان است. با آنکه بزرگترین تهدید امروز عدم داشتن بودجه است."

طالبان تقریباً یک ماه قبل کار کارمندان زن افغان را در ادارات محلی ملل متحد در اینکشور متوقف ساختند که این اقدام با واکنش بسیار جدی داخلی و خارجی رو به رو شد.

در عکس العمل به این گام طالبان، سازمان ملل متحد اعلام کرد که تا پنجم ماه می فعالیت ماموریت خود را در افغانستان ارزیابی می‌کند و هشدار داد که اگر طالبان به کارمندان زن این سازمان اجازه کار ندهند، سازمان ملل به یک انتخاب "وحشتناک" روبه‌رو خواهد شد.

فردا جمعه روز آخر ارزیابی فعالیت ملل متحد در افغانستان است و تا همین روز سازمان ملل متحد از ۳۳۰۰ کارمند خود به شمول ۶۰۰ زن خواسته که به کار حاضر نشوند.

با وصف این هشدار ملل متحد، طالبان تا حال در مورد کار زنان موقف خود را تغییر نداده اند و آنرا یک ارزش داخلی افغانستان خوانده اند.

همزمان با این سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه پایتخت قطر به رادیو‌آزادی گفت آنها حاضر اند که در مسائل اختلافی با ملل متحد صحبت کنند.

برنامه جهانی غذا در زمانی ممانعت کار زنان و کمبود بودجه را یک مشکل خوانده که سرمنشی ملل متحد انتونیو گوتیرش گفته است ۹۷ فیصد مردم افغانستان در فقر زندگی می‌کنند.

آقای گوترش بعد از اجلاس دوحه در مورد افغانستان که بتاریخ اول و دوم می برگزار شده بود گفت که محدودیت کار زنان در ادارات ملل متحد و سازمان های غیر دولتی به هیچ صورت قابل قبول نیست. او افزود آنها هیچ گاه نمی‌توانند در برابر هجوم سیستماتیک و بی‌سابقه بر حقوق زنان و دختران خاموشی اختیار کنند.

رینا امیری نماینده خاص امریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان دیروز چهارشنبه گفت که در اجلاس دوحه همه علاوه بر اولویت های دیگر بر حقوق زنان و دختران تاکید کردند.

این معلوم نیست که اختلافات طالبان و ملل متحد در رابطه با کار و تعلیم زنان و دختران در افغانستان تا چه وقت ادامه خواهد داشت، اما سرمنشی ملل متحد می‌گوید که در ‌آینده نزدیک یک اجلاس دیگر در مورد افغانستان برگزار خواهد شد که در آن روی اقدامات جهانی در رابطه با افغانستان بحث خواهد شد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG