لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

امریکا: بدتر شدن وضعیت حقوق بشری در افغانستان نگران کننده است


آرشیف - شماری از زنان معترض در کابل
آرشیف - شماری از زنان معترض در کابل

"از وقتی‌که طالبان افغانستان را گرفتند، مذاکره طالبان، صدای طالبان، نشست‌های طالبان راجع به زن‌ها بوده".

سمیه قادری عضو پیشین پارلمان جوانان کابل از عملکرد سازمان ملل در خصوص افغانستان انتقاد دارد.

او می‌گوید آن‌چنان که مردم افغانستان به خصوص زنان از نشست دوحه تصور داشتند، خواست و منافع مردم افغانستان در این نشست در نظر گرفته نشد.

او به رادیو آزادی گقت: "همیشه امید همه به سازمان ملل بود که بدبختانه سازمان ملل بعد از خیلی وقت‌ها صدای خود را بلند کرد و از نماینده افغانستان که باید حضور می‌داشتند هیچ یک از کسانی نبود که از افغانستان نمایندگی کنند و این جلسه‌شان در پشت دروازه بسته و بدون حضور نمایندگان صورت گرفت."

مینه رفیق یک تن از فعالان حقوق زن هم می‌گوید نشست دوحه انتظارات آنان را نتوانسته پاسخ دهد.

او همچنان از برگزاری نشست‌های بدون نتیجه جهانی برای افغانستان انتقاد کرد: "ما از همه این نشست‌ها دل‌سرد شدیم، چون همه‌اش نشست است، آن‌ هم بسیار غیر عادلانه، غیر از این‌که برای مردم افغانستان، برای افغانستان یک ذره احترام داشته باشند یعنی راجع به میلیون‌ها نفر این‌ها می‌نشینند صحبت می‌کنند، تصمیم می‌گیرند بدون این‌که مردم افغانستان آنجا وجود داشته باشد."

این زنان در حالی از نگرانی‌های جهانی و نشست‌های مانند نشست دوحه انتقاد می‌کنند که به تازگی وزارت خارجه امریکا گفته است، ایالات متحده و کشورهای اشتراک کننده در نشست دوحه از بدتر شدن شرایط حقوق بشر در افغانستان به خصوص در رابطه به حقوق زنان و دختران نگرانی دارند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزیر امور خارجه امریکا در یک نشست مطبوعاتی در این وزارت همچنان گفته که محروم کردن زنان و دختران از دسترسی به اقتصاد و آموزش آینده افغانستان را با دشواری‌ها روبه‌رو کرده است.

او همچنان در بخشی از صحبت‌هایش گفته است: "نمایندگان کشورهای مختلف در نشست دوحه نگرانی‌های مشترک خود، از جمله حضور سازمان‌های تروریستی، عدم فراگیری، مهم‌تر از همه وضعیت حقوق بشری در افغانستان که نقطه مشترک نگرانی تمامی اشتراک کنندگان این نشست بود، بیان داشتند. نگرانی اصلی این است که بیش از ۵۰ درصد نفوس افغانستان از اشتراک در مسایل اقتصادی و آموزش محروم ساخته شده اند و این محرومیت‌ها آینده این کشور را با دشواری‌های روبه‌رو ساخته است."

آقای پاتل می‌افزاید، این همه مواردی است که وزارت خارجه و مسئولان مهم در وزارت خارجه امریکا عمیقاً بر آن کار می‌کنند.

نشست دوحه در پشت درهای بسته با میزبانی انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد در قطر با اشتراک حدود ۲۳ نماینده کشور‌ها برای افغانستان و سازمان‌های بین‌المللی برگزار شد.

ابتدا واکنش‌های زیادی متوجه این نشست بود.

گمانه زنی‌ها بر این بود که این نشست زمینه‌های به رسمیت‌شناسی طالبان را بررسی می‌کند، اما سرمنشی سازمان ملل به رسانه‌ها گفت نشست در بارۀ ایجاد یک رویکرد مشترک بین‌المللی بود، نه در بارۀ به رسمیت شناختن مقام‌های طالبان.

در این نشست از حکومت طالبان دعوت نشده بود.

سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به روز دوشنبه در واکنش به این موضوع گفته بود "فیصله‌های یک‌طرفه قابل تطبیق نیست".

سرمنشی سازمان ملل متحد اما گفته که با طالبان در زمان مناسب آن دیدار خواهد کرد و به گفته او اکنون مردم افغانستان و نیازهای‌شان از اولویت‌های سازمان ملل متحد هستند.

XS
SM
MD
LG