لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

یک جوان افغان در شرق کابل برای کودکان محروم از درس٬ مکتب سیار ساخته است


وزیر خان برای اطفال محروم از مکتب در شرق کابل تدریس می کند
وزیر خان برای اطفال محروم از مکتب در شرق کابل تدریس می کند

یک جوان به نام وزیر خان در شرق کابل برای ده‌ها کودک محروم از آموزش یک مکتب سیار ساخته است.

وزیر خان که خود نیز دانشجو است می‌گوید که هیچ‌کس به او کمک نمی‌کند و او با تلاش خود این پروسه آموزشی را آغاز کرده است.

مکتب «کودک امروز» که در حال حاضر دارای سه صنف است و پنج مضمون سیرت‌النبی، پشتو، دری، انگلیسی و فن بیان در آن تدریس می‌شود، در سپتمبر ۲۰۲۲ توسط وزیر خان ساخته شد.

وزیر خان می‌گوید که کودکان منطقه را به دور از آموزش دیده و به همین دلیل انگیزه ساخت این مکتب در منطقه‌اش را پیدا کرد:

"من در قریه‌یی خود دیدم که بسیاری از اطفال پسران و دختران به مکتب نمی‌روند، در جاده‌ها می‌گشتند و وقت خود را این‌گونه تلف می‌کردند، برای‌شان متأثر شدم خواستم این مکتب را تأسیس کنم تا آن‌ها چیزی یاد بگیرند."

وزیر خان می‌گوید که قبل از شروع مکتب به تمام قریه‌ها رفته و با سران خانواده‌ها صحبت کرده تا فرزندان‌شان را به مکتب ابتدایی او بفرستند و پس از آن پروسه تدریس را آغاز کرده است.

این مکتب جای مشخص ندارد و دانش آموزان نیز گاهی در یک محل و گاهی در محل دیگری در فضای باز جمع می شوند و درس می خوانند.

دهها تن از کودکان همه روزه برای فراگرفتن دروس گردهم می آیند
دهها تن از کودکان همه روزه برای فراگرفتن دروس گردهم می آیند

دو تن از دانش‌آموزان مکتب «کودک امروز» می‌گویند که از درس در این مکتب خرسند اند، اما از حکومت نیز تقاضا دارند که برای آن‌ها مکتب رسمی بسازد:

"نام من سارا است، من این‌جا درس می‌خوانم. اکنون هوا بهتر شده است، اما در زمستان هم این‌جا می‌آمدیم و درس می‌خواندیم، ما از دولت می‌خواهیم که یک مکتب در این‌جا بسازد."

در این مکتب پنج مضمون برای کودکان تدریس می شود

"اسم من وکیل خان است، دو ماه است که این‌جا درس می‌خوانم، بسیار خوشحالم که پنج مضمون در این‌جا تدریس می‌شود."

وزیر خان، مؤسس مکتب «کودک امروز» می‌گوید که هیچکس به او کمک نکرده و با امکانات و تلاش خود این روند آموزشی را ادامه داده است.

او می‌گوید دانش‌آموزان خود کتاب، کتابچه و قلم خریداری کرده اند و امکان تدریس رایگان را با چند جوان دیگر که داوطلبانه با او همکاری می‌کنند فراهم کرده است.

وزیر خان می‌گوید که سایر جوانان تحصیل کرده نیز می‌توانند فرصت‌های تحصیلی رایگان را برای کودکانی‌که در مناطق خود از تحصیل محروم هستند، فراهم کنند:

"هر جوان باید به نحوی برای کشور خود تلاش کند و این مسئولیت آن‌ها است که برای جامعه خدمات ارائه کنند. به جوانان این پیام را می‌دهم که شما نیز با توجه به توانایی‌تان می‌توانید در مناطق خود کار و فعالیت کنید."

مطیع الله ویسا نیز برنامه های آموزشی سیار را برای کودکان راه اندازی می کرد که توسط طالبان بازداشت گردید و تا هنوز در زندان به سر می برد
مطیع الله ویسا نیز برنامه های آموزشی سیار را برای کودکان راه اندازی می کرد که توسط طالبان بازداشت گردید و تا هنوز در زندان به سر می برد

این مکتب سیار در حالی توسط یک جوان در شرق کابل تأسیس شده که مطیع‌الله ویسا یکی دیگر از فعالان بخش آموزش هنوز در زندان طالبان است و مکاتب بالاتر از صنف ششم و پوهنتون‌ها بروی دختران مسدود مانده اند.

هرچند بارها دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان در داخل کشور و بسیاری از کشورها و نهادهای خارج از کشور خواستار پایان ممنوعیت تحصیل دختران توسط طالبان شده اند، اما چند هفته پیش سرپرست وزارت معارف طالبان در پنجشیر به رسانه‌ها گفت که هنوز شرایط برای تحصیل دختران در افغانستان مناسب نیست.

اما فعالان بخش آموزش این ادعا را در تضاد با ادعای طالبان می‌خوانند که در تمام افغانستان امنیت وجود دارد و هیچ تهدیدی برای کسی نیست.

XS
SM
MD
LG