لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

یک مقام طالبان در غزنی: زنانی که حجاب را رعایت نکنند مجرم شناخته می‌شوند


شماری از افراد مسلح طالبان در ولایت غزنی
شماری از افراد مسلح طالبان در ولایت غزنی

در ویدیوی سخنرانی منسوب به یک مسئول امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی، این فرد هشدار داده که اگر زنان حجاب اسلامی را مراعات نکنند، خودشان و اعضای مرد خانواده‌شان مجرم شناخته می‌شوند.

ظاهراً این ویدیو را یک باشندۀ ولسوالی جاغوری ضبط کرده و در شبکه‌های اجتماعی نشر کرده است.

این باشندۀ جاغوری در جریان ضبط این ویدیو می‌گوید که این سومین بار است که ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر طالبان این چنین و اما این بار جدی‌تر هشدار می‌دهد.

بر اساس این ویدیو که روز یک‌شنبه ضبط شده، این مسئول محلی طالبان در یک تجمع ده‌ها نفری صحبت می‌کند:
"لباس ترکی، لباس تنگ و ترش (چسپ)، لباس پنجابی، لباس دامن کوتاه و همچنان لباس دو دامنه از این به بعد هر خواهری که این گونه لباس‌ها استفاده می‌کند مجرم است و در حقیقت پدر و برادر مجرم هستند و پدر و برادر باید گرفتار و مجازات شوند تا که مسئولیت خود را درک کنند."

این مرد که ادعا می‌شود یک مسئول حکومت طالبان است، در این ویدیو همچنان مردان را تهدید می‌کند که اگر طرز لباس پوشیدن خود را تغییر ندهند و یخن قاق و پتلون بپوشند مجرم اند و مورد مجازات قرار خواهند گرفت.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، بلال کریمی معاون او و هاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ ندادند.

مژگان: واقعیت امر این است که طالب تغییر نکرده

اما شماری از مدافعان حقوق زن اظهارات یک عضو حکومت طالبان در مورد چگونگی پوشش زنان را سلسلۀ تلاش‌ها برای حذف زنان از جامعه و سلب آزادی‌های فردی آنان می‌خوانند.

مژگان فراجی یکی از این فعالان به رادیو آزادی گفت:
"واقعیت امر این است که طالب تغییر نکرده، طالب همان طالب بیست و چند سال قبل است و حذف زن‌ها و انزوای زن‌ها و در نهایت یک جامعۀ تک جنسیتی از جمله آرزوها، اهداف و ارمان‌شان بوده و است و بخاطر تحقق آن فعالیت می‌کنند."

رهبر طالبان در اوایل سال قبل خورشیدی با صدور فرمانی حجاب را بر زنان اجباری کرد.

پس از این فرمان خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان گفت، اگر زنی حجاب را رعایت نکند، خانه‌اش باید شناسایی و به بزرگ خانه توصیه شود، اما در صورت ادامۀ عدم رعایت حجاب، برای بار دوم سرپرست آن زن احضار می‌شود، برای بار سوم برای سه روز زندانی می‌شود و در صورت تکرار برای بار چهارم به محکمه معرفی می‌شود تا رسماً برایش جزا داده شود.

همچنان پس از اجباری شدن حجاب ادارۀ امر به معروف و نهی منکر طالبان در کندهار با نصب پوسترهای تبلیغاتی حجاب، زنان بی‌حجاب را به حیوان تشبیه کرده بود.

در این پوسترهای تبلیغاتی طالبان، پوشیدن لباس کوتاه و نازک هم برابر با بی‌حجابی خوانده شده بود.

این در حالیست که به تازگی در نوارهای صوتی نشر شده منسوب به مولوی عبدالحی عمری، رئیس امر به معروف حکومت طالبان در ولایت قندهار به مقام‌های امنیتی چندین ولسوالی قندهار دستور داده شده به زنان اجازه ندهند که در محافل عروسی دایره بزنند، آهنگ گوش کنند و یا برقصند.

در این نوارها همچنان بر بازداشت شوهران و یا زندانی شدن خود زنانی که از این احکام تخلف ‌می‌کنند تأکید شده است.

ادارۀ محلی طالبان در قندهار به گونۀ رسمی در این باره چیزی نگفته است.

از زمان حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان در آگست سال ۲۰۲۱، محدودیت‌های زیادی بر زنان وضع شده که منع آموزش بالاتر از صنف ششم و تحصیل در پوهنتون‌ها، کار در بیشتر اداره‌های دولتی و غیردولتی، اجباری شدن حجاب و منع سفر بدون محرم در مسیرهای طولانی از مثال‌های برجستۀ این محدودیت‌ها به شمار می‌روند.

XS
SM
MD
LG