لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

روزنامهٔ نشنل: اعلان استقلال افغانستان٬ رقابت بریتانیا و روسیه در آسیای میانه را ختم کرد


تصویر آرشیف: تجلیل از استقلال افغانستان
تصویر آرشیف: تجلیل از استقلال افغانستان

روزنامه نشنل

  • روزنامه نشنل چاپ اسکاتلند در مورد تجلیل از استقلال افغانستان مطلبی را به نشر رسانده و نوشته است که افغانها به تاریخ نزده اگست از این روز تجلیل کردند.به نوشته روزنامه این تجلیل یازده روز پس از آن صورت میگیرد که در سال ۱۹۱۹ موافقتنامه آزادی میان افغانها و بریتانیا به امضا رسید.

این روزنامه بخشی از موافقتنامه را نیز منعکس ساخته که در آن امده است٬ افغانستان به صورت رسمی در امور داخلی و خارجی مستقل است.

روزنامه نشنل در ادامه گفته است که با امضای این موافقتنامه٬ رقابت میان بریتانیا و روسیه را که در سال ۱۸۷۹ برای نفوذ به آسیای میانه وجود داشت٬ نیز از بین برد.

روزنامه در عین حال اظهارات فیض محمد استاد پوهنتون براون را نیز نقل کرده که گفته است پس از این در سال ۱۹۲۱ افغانستان و بریتانیا موافقتنامه دیگری را نیز امضا کردند که دهه ها بعد ما شاهد ظهور یک افغانستان سربلند و مستقل بودیم.

دیوید برات در این مقاله گفته است که تاریخ افغانستان خیلی پیچیده است و نمی شود که در یک مقاله کوتاه همه جبنه های آن بیان شود. وی قبلا در مورد بیست و پنج مستعمره بریتانیا نیز مقالاتی را نوشته و منتشر کرده است.

آقای برات در این مقاله به زمامداری ظاهر شاه در سال های ۱۹۳۳ تا ۱۹۷۹ نیز اشاره کرده و گفته است که افغانستان در این جریان در جنگ دوم جهانی دخیل نشد و در عوض گام های را به سوی ترقی برداشت که خارجی های زیادی به دیدن این کشور می رفتند و بسیاری از افغانها نیز خاطرت همان دوره را با خود دارند.

میل آنلاین

  • روزنامه میل آنلاین حکایت یک مهاجر افغان را منعکس کرده است. به نوشته روزنامه سخی داد احدی در بریتانیا به خاطر آزار جنسی یک مهاجر البانیایی زندانی شده است.

روزنامه نوشته است که سخی داد با این دختر دوازده ساله دریک هوتل زنده گی می کرد.

بر اساس اظهارات قاضی محکمه٬ سخی داد دو سال قبل یک بار وی را به اتاق خود برده بود و امسال نیز در اول ماه جنوری وی را به اتاق خود دعوت کرده بود.

سخی داد به محکمه گفته است که دختر رضایت داشت و وی فکر می کرد که این دختر نزده ساله است.

لیزا ویلسن وکیل مدافع سخی داد نیز گفته است که موکل وی یک مرد کوه نشین افغانستان است و عمر این دختر را به درستی نمیدانست.

XS
SM
MD
LG