لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۷

کیس داران پی۱ و پی۲ در پاکستان خواستار تسریع روند کیس های شان از امریکا شدند


نشست اعتراض پناهجویان افغان در پاکستان که کیس های مهاجرتی پی۱ و پی۲ دارند.
نشست اعتراض پناهجویان افغان در پاکستان که کیس های مهاجرتی پی۱ و پی۲ دارند.

در ادامۀ شکایت متقاضیان برنامۀ مهاجرتی پی۱ و پی۲ امریکا، ده‌ها تن آنان در یک تجمع اعتراضی در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان خواهان توجۀ دولت امریکا به مشکلات‌شان شدند.

آنان به روز دوشنبه در یک نشست اعتراضی در یک مکان سربسته از کندی روند طی مراحل کیس‌هایشان شکایت کرده و تأکید کردند که هم اکنون با مشکلات فراوانی در پاکستان زندگی می‌کنند.

نادر سعیدی، یکی از برگزارکنندگان این نشست اعتراضی گفت:
"منظور از گردهمایی امروز ما یادآوری مشکلات تمام کیس داران پی۱ و پی۲ در پاکستان است، خواست ما از ایالات متحدۀ امریکا همین بود که در قسمت روند پروسس کیس‌های پی۱ و پی۲ توجه کرده و آنرا تسریع ببخشد مشکل ما اینست که ما معیاد معینه را در این کشور سوم پوره کردیم اما به کیس‌های ما رسیدگی نشده است."

برخی از معترضان می‌گویند، بیش از دو سال است که در پاکستان با وضعیت بد اقتصادی زندگی می‌کنند، اما تا هنوز هیچ اقدامی برای انتقال‌شان صورت نگرفته است.

احمد افغان، یکی از متقاضیان کیس پی۱ در اسلام آباد پاکستان از امریکا می‌خواهد تا برای حل مشکلات شان راه‌های مختلف را جستجو کند:
"متاسفانه دو سال شد که کیس‌های پی۱ و پی۲ در پاکستان هیچ پروسس نشده است و همه منتظر هستیم. وقتی ما از دفاتر خود پرسان می‌کنیم، کسی برای ما جواب قناعت بخش نمی‌دهد، اگر پاکستان اجازه باز شدن دفتر بخاطر پروسس کیس‌ها را نمی‌دهد، برای دارندگان کیس‌ها راه بدیل را پیدا کند."

زرلشت، یکی دیگر از متقاضیان برنامۀ مهاجرت امریکا از مشکلات خود در پاکستان چنین حکایت می‌کند:
"ما هر قدر پول ذخیره، طلا و هر چیزی که داشتیم به فروش رساندیم و واقعاً با وضعیت بد اقتصادی در اینجا زندگی می‌کنیم، ما نمی‌دانیم که چه مدت دیگر اینجا می‌مانیم، وقتی یک زندانی را در زندان هم می‌اندازند برایش مدت حبسش را تعیین می‌کنند، اما ما هیچ نمی‌دانیم که تا چه وقت می‌مانیم، هر بار وعده می‌دهند که رسیدگی می‌شود، اما تا حال هیچ رسیدگی نشده است."

این بار نخست نیست که دارندگان کیس‌های پی۱ و پی۲ در پاکستان دست به اعتراض زده و خواهان انتقال شان به امریکا هستند، پیش از این نیز چندین بار در مورد افزایش مشکلات‌شان صدا بلند کرده و خواهان رسیدگی به پرونده‌های مهاجرت‌شان از سوی امریکا شده اند.

حکومت امریکا در کنار ویزۀ خاص مهاجرت (اس آی وی) برنامه‌های دیگر مهاجرتی را زیر نام "پی۱ و پی۲" برای کسانی‌که با نهادهای امریکایی و یا تحت حمایت امریکا در افغانستان کار کرده بودند، اعلام کرد.

به گفته دارندگان کیس‌های پی۱ و پی۲ در پاکستان، آنان در ایمیلی که از طرف "یو اس آر‌ ای پی" به کشور سوم فرا خوانده شده‌ بودند، گفته شده بود که طی مراحل کیس‌هایشان ۱۲ تا ۱۸ ماه را در بر خواهد گرفت.

اما آنان انتقاد می‌کنند که با گذشت بیش از ۱۸ ماه هنوز هم طی مراحل پرونده‌ هایشان در پاکستان آغاز نشده است.

چند روز پیش ادارۀ بازرس کل وزارت خارجۀ امریکا هم در گزارشی گفته بود، با گذشت دو سال از سقوط نظام جمهوریت پیشین افغانستان، هنوز هم بیش از ۸۴۰ هزار افغان متقاضی برنامۀ اسکان مجدد امریکا که با نهادهای امریکایی همکار بودند، در این کشور باقی مانده اند.

XS
SM
MD
LG