لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

برخی پناهجویان افغان در پاکستان: نامه مصونیت سفارت امریکا برای پولیس قابل قبول نیست


بازداشت یک مهاجر افغان از سوی پولیس پاکستان - عکس از آرشیف
بازداشت یک مهاجر افغان از سوی پولیس پاکستان - عکس از آرشیف

شماری از پناهجویان افغان در پاکستان که نامۀ مصونیت سفارت امریکا را دریافت کرده اند، از بی‌اهمیت بودن این نامه در نزد پولیس پاکستان شکایت دارند.

سارا که دارندۀ پروندۀ مهاجرت P2 امریکا است و مدت یک و نیم سال قبل بخاطر طی مراحل پرونده‌اش به پاکستان آمده است، می‌گوید، پولیس شوهرش را با وجود داشتن این نامه بازداشت کرده و گفته که او را به افغانستان دیپورت می‌کند:
"شوهر من هم لیتر "نامه" دارد، هم پاسپورت دارد و هم چنان کیس نمبر (یو، ان، اچ، سی، آر) را دارد تنها ویزه‌اش اکسپایر "ختم" شده است، او را پولیس از سر کار در ساحۀ بورد پشاور بازداشت کرده و برایشان گفته شده که همین لیتر امریکا و کیس نمبر (یو، ان، اچ، سی، آر) اصلاً قابل قبول ما نیست و ما شما را به افغانستان دیپورت می‌کنیم."

او مدعی است که برعلاوۀ شوهرش، برادرش که نیز نامۀ مصونیت سفارت امریکا را دارد، پیش از این بازداشت شده، اما با دادن پول به پولیس دوباره رها شده است.

احمد ولی، یکی دیگر از دارندگان پروندۀ مهاجرت امریکا در پشاور پاکستان می‌گوید، پولیس روز شنبه یک همسایه‌اش را با وجود داشتن نامۀ مصونیت سفارت امریکا بازداشت کرده و به تورخم فرستاده است:
"روز گذشته همسایۀ ما که عبدالحمید نام داشت و کیس P2 داشت نامۀ سفارت همرایش بود، پاسپورت داشت، اما از این که ویزه‌اش ختم شده بود، پولیس بازداشتش کرده و در یک موتر کلان در ناصر باغ برده و به تورخم دیپورتش کرد."

این موضوع برخی دارندگان پروندۀ مهاجرت امریکا را که در پاکستان بسر می‌برند، نگران کرده است.

فرید، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:
"ویزه‌های ما اکسپایر "ختم" شده و در ماه نومبر حکومت امریکا برای ما یک لیتر "نامه" روان کردن و گفتن که ما معلومات شما را با حکومت پاکستان شریک کردیم، این نامه که به ما فرستاده قابل قبول نزد پولیس پاکستان نیست و ما نگران وضعیت خود استیم."

پیش از این منیزه کاکر، وکیل مدافع زندانیان افغان در شهر کراچی و سفارت افغانستان در پاکستان در کنترل حکومت طالبان مدعی شده بودند که پولیس این کشور برخی مهاجرین افغان را که کارت مهاجرت داشتند، نیز بازداشت و اخراج کرده است.

این در حالی است که انوارالحق کاکر، صدراعظم حکومت موقت پاکستان به تاریخ ۸ نومبر اعلام کرد، هزاران افغان که منتطر دریافت ویزای ایالات متحده امریکا استند، به عنوان بخشی از عملیات اخراج مهاجران افغان بی‌سند، از پاکستان اخراج نخواهند شد.

به گزارش خبرگزاری اسوشتید پرس، حداقل ۲۵ هزار افغان که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان به پاکستان فرار کرده اند، منتظر اند که به ایالات متحده امریکا منتقل شوند.

روند اخراج مهاجرین فاقد اسناد افغان از پاکستان به تاریخ اول نومبر آغاز شد که به گفتۀ حکومت پاکستان، در این مرحله بیش از ۱.۷ میلیون افغان فاقد سند اخراج خواهند شد.

از سوی دیگر ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان در مراسم افتتاح آغاز کار قیرریزی شاهراه ارزگان‌کندهار از چگونگی روند اخراج مهاجرین افغان از سوی پاکستان انتقاد کرد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان
ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان

او با انتقاد از پاکستان به پرسش خبرنگاران گفت:
"ما به اندازۀ توان خود موضوع را با یک کشور شریک می‌کنیم، اگر آنها پذیرفتن خوب است، اگر نپذیرفتن ما در قصه‌اش هم نیستیم، این رقم فرستادن مهاجر در دنیا هم نشده است، طوری که اینها می‌کنند."

وی همچنان گفت که کمیته‌های مختلف برای مهاجرین برگشت کننده به گونۀ منظم فعالیت می‌کنند و کمپ‌های مختلفی را در دروزاه‌های مختلف ایجاد کردند و در اسلام قلعۀ هرات و همچنان در ولایت نیمروز هم برای مهاجرین اخراج شده از ایران کمپ ایجاد خواهند کرد.

این در حالی است که روند اخراج مهاجرین افغان از ایران هم شدت گرفته است.

هرچند از سوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان ارقام تازه‌ای از شمار مجموعی برگشت‌کنندگان از پاکستان ارائه نشده است، اما به اساس معلومات که سازمان ملل متحد هفتۀ گذشته به نشر رسانده بود، تعداد برگشت کنندگان از پاکستان به افغانستان را بیش از ۳۳۰ هزار تن اعلام کرده بود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG