لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۷

اوچا: ۷۵ پروژه کمک‌های بشردوستانه در افغانستان به حالت تعلیق درآمده اند


بیرق سازمان ملل متحد
بیرق سازمان ملل متحد

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گزارش داده که ۷۵ پروژه کمک‌های بشردوستانه در ماه جنوری سال جاری به حالت تعلیق درآمده و ۱۳۷ حادثه مربوط به دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در این ماه ثبت شده‌است.

اوچا به روز پنجشنبه با نشر گزارشی نوشته که ۱۱۳ مورد از حوادث ثبت شده در زمینه دسترسی به کمک‌های بشردوستانه مربوط به مداخله در کار آن‌هاست که نسبت به دسامبر سال گذشته ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این حوادث شامل مداخله در اجرای فعالیت‌های بشردوستانه، انتخاب محیط فیزیکی، انتخاب ذی‌نفعان، چگونگی استخدام کارمندان، درخواست برای در میان گذاشتن لیست و اطلاعات حساس کارکنان، جلوگیری از فعالیت کارمندان زن، تعلیق قراردادها و عملیات تحقیقاتی است.

در این گزارش همچنان اشاره شده که خشونت علیه امداد رسانان تنها در ماه جنوری در افغانستان ۴۶ درصد افزایش داشته است و ۱۳ نفر از کارمندان آن‌ها دستگیر و در همان ماه به مدت ۱ تا ۱۸ روز در زندان نگه داشته شده‌اند.

این سازمان افزوده که این‌گونه اقدامات محدودیت دسترسی افراد جنگ‌زده، فقیر و نیازمند به کمک‌های بشری را افزایش داده و یا باعث ایجاد موانع و تأخیر در این زمینه شده‌است.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در این گزارش نگفته که چه کسانی در امور آنان مداخله کرده‌اند و چه کسانی باعث ممانعت و تاخیر در رساندن کمک‌ها به نیازمندان شده‌اند، اما در گزارش‌های قبلی خود به طالبان اشاره کرده و گفته که به طریقه‌های مختلف در امور آن‌ها دخالت می‌کنند.

حکومت طالبان تا کنون در این مورد واکنشی نشان نداده، اما قبلاً گفته که در توزیع کمک‌ها دخالتی نمی‌کند.

توزیع مواد غذایی به افراد بی بضاعت در کابل - عکس از آرشیف
توزیع مواد غذایی به افراد بی بضاعت در کابل - عکس از آرشیف

اما پیش از این رادیو آزادی به نقل از سازمان‌های کمک‌رسان بشری گزارش‌هایی را منتشر کرده که به دلیل دخالت طالبان در توزیع کمک‌های بشردوستانه فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند.

در عین حال شماری از افراد بی‌بضاعت و نیازمندان می‌گویند که توزیع کمک‌ها به مردم نسبت به گذشته کاهش یافته و آن هم در شرایطی‌که اقتصاد مردم روز به روز بدتر می‌شود.

یکی از باشندگان ولسوالی ارغنداب کندهار به رادیو آزادی گفت: "هیچ کمکی صورت نمی‌گیرد، مردم با مشکلات زیاد روبه‌رو اند، خشک‌سالی است، برنامه‌های کمک‌رسانی باید ادامه یابد، به خصوص در ارغنداب که به شدت آسیب دیده است."

همچنان یکی از باشنده‌های ولایت هلمند در پیامی که به رادیو آزادی فرستاده می‌گوید: "در ولسوالی ما در گرمسیر هلمند، سوء تغذیه در میان کودکان بسیار افزایش یافته، در سال‌های قبل برنامه جهانی غذا برای کودکان سوء تغذیه مواد غذایی مخصوص می‌آورد و به آن‌ها می‌داد، اما حالا مدت زیادی است که این کمک‌ها وجود ندارد، وقتی به کلینیک‌ها می‌رویم و در مورد آن می‌پرسیم می‌گویند که این مواد غذایی به آن‌ها نرسیده است."

مسئله مداخله در امور کمک‌های بشردوستانه و به تعلیق درآمدن شماری از پروژه‌های کمک‌های بشری در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که آمار رسمی «اوچا» نشان می‌دهد که برای دومین سال متواتر در سال جاری نیز حدود ۲۹،۲ میلیون افغان به کمک‌های عاجل بشردوستانه نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG