لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

سازمان ملل کار روی تعیین نمایندهٔ جدید برای افغانستان را ادامه داده است


بیرق سازمان ملل متحد
بیرق سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد می‌گوید، کار برای تعیین نمایندۀ ویژۀ این سازمان برای افغانستان هنوز هم ادامه دارد.

استیفن دوجاریک، سخنگوی این سازمان به روز دوشنبه در یک نشست خبری در نیویارک، بدون آن که جزئیات بیشتر ارائه کند، در پاسخ به سوال یک خبرنگار که آیا پیشرفت جدیدی در بارۀ تعیین نمایندۀ ویژه برای افغانستان صورت گرفته یا نه، گفت:

"نه، این روند ادامه دارد. به محض آن که مورد جدید برای شریک ساختن در این زمینه وجود داشته باشد، امیدوارم که بتوانم آن را با شما به اشتراک بگذارم."

استیفن دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد
استیفن دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

اما حکومت طالبان پیش از این بارها با تعیین نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان مخالفت کرده و گفته است، با توجه به وضعیت کنونی افغانستان و حضور نمایندگی سازمان ملل متحد یا یوناما در این کشور، نیازی برای تعیین نمایندۀ ویژۀ دیگری نیست.

بر اساس گزارش‌ها، در دومین نشست دوحه در ماه فبروری، ایران و چین توافق خود را در مورد تعیین نمایندۀ جدید برای افغانستان با موافقت طالبان وابسته کردند و سفارت روسیه در کابل هم توافق مشابهی را اعلام کرده است.

پس از آن هم در یک نشست شورای امنیت در ماه مارچ بحث‌ها برای تعیین نمایندۀ ویژه برای افغانستان بی‌نتیجه ماند، اما رئیس کنونی این شورا اخیراً بر تعیین این نماینده تأکید کرده است.

قطعنامۀ ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد چگونگی تعامل با حکومت طالبان با ۱۳ رای موافق و ۲ رای ممتنع (روسیه و چین) در دسامبر۲۰۲۳ تصویب شد که در آن تعیین یک نمایندۀ ویژه برای افغانستان پیشنهاد شده بود.

شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که مخالفت برخی کشورها مانند چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون سبب شده که این موضوع عملی نشود.

ویس ناصری، یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت :

"متاسفانه روس‌ها و چینایی‌ها مانع تطبیق قطعنامۀ «۲۷۲۱» گردیدند و از این که یک نمایندۀ ویژه برای افغانستان تعیین شود بخاطر دلایل و علایق سیاسی خود مانع آن شدند، بنااً فعلاً این مساله به تعویق افتاده و تا زمانی که یک اجماع کلی در شورای امنیت صورت نگیرد، تعیین نمایندۀ ویژه متاسفانه با رای ویتوی چین یا روسیه مواجه می‌شود که بنااً نمی‌تواند عملی شود."

طارق فرهادی آگاه امور سیاسی
طارق فرهادی آگاه امور سیاسی

اما طارق فرهادی، یکی دیگر از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، ممکن چین و روسیه هم در این مورد توافق کنند، اما نیاز است طالبان بخاطر منافع مردم افغانستان تعیین این نماینده را بپذیرند:

"شاید طالب به آنچه که ملل متحد پیشنهاد می‌کند موافق نباشد، اما چون فعلاً در کرسی حکومت سرپرست است، مجبور است تا حرف‌هایی که دارد به ملل متحد بگوید، اما نماینده را نفی کردن در حقیقت حقوق مردم افغانستان را نفی کردن است، ملت افغانستان باید با ملل متحد تماس خود را ادامه بدهد."

پیش از این برخی از آگاهان سیاسی با اشاره به مکلفیت‌های این نماینده ویژه که تماس با گروه‌های سیاسی، جامعۀ مدنی و زنان افغانستان و ایجاد هماهنگی میان کشور‌های منطقه و کشور‌های عضو سازمان ملل متحد است، گفته بودند که طالبان با توجه به این دلایل با تعیین نمایندۀ ویژۀ ملل متحد برای افغانستان مخالف هستند و حاضر به تقسیم قدرت و مشارکت سیاسی نیستند.

طالبان مدعی اند که حکومت‌شان فراگیر است، اما تا حال هیچ زنی در کابینه حکومت سرپرست طالبان وجود ندارد و بسیاری از مقام‌های کابینه‌شان مربوط به گروه خودشان است.

XS
SM
MD
LG