لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۵

باشنده‌گان منطقۀ دشت برچی کابل: طالبان در تأمین امنیت این منطقه ناکام بوده‌اند


انفجار در دشت برچی کابل؛ یک کشته و ۱۱ زخمی بر جا گذاشت.
انفجار در دشت برچی کابل؛ یک کشته و ۱۱ زخمی بر جا گذاشت.

انفجار عصر روز گذشته در منطقۀ دشت برچی در غرب کابل، باشنده‌گان این منطقه را نگران ساخته است.

یکتن از باشنده‌گان دشت برچی کابل که نخواست نامش گرفته شود، با ابراز نگرانی شدید در این مورد در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفت که طالبان امنیت منطقۀ دشت برچی را تأمین نکرده‌اند:

"فعلاً تنها جایی که ما شاهد انفجارها هستیم دشت برچی است. طالبان به زبان می‌گویند که امنیت را تأمین کرده‌اند اما این‌گونه نیست. اگر امنیت تأمین باشد چرا انتحاری شود، چرا انفجار شود؟"

خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیۀ طالبان در کابل، روز گذشته پس از انفجار در دشت برچی گفت که ماین جاسازی شده در یک موتر مسافربری باعث شد که یکتن در این رویداد کشته و یازده تن دیگر زخمی شوند.

شفاخانۀ ایمرجنسی کابل هم در شبکۀ ایکس (توئیتر سابق) خبر داد که هشت تن از قربانیان این رویداد از جمله سه زن به این شفاخانه منتقل شده‌اند. براساس معلومات این شفاخانه، هفت تن از این میان به عمل جراحی نیاز دارند و یکتن در وضعیت وخیم به سر می‌برد.

ویدئوی رویداد انفجار در منطقۀ دشت برچی

دشت برچی، منطقۀ عمدتاً هزاره‌نشین در غرب شهر کابل، پیش از این هم شاهد حملات و انفجارهای مرگباری بوده که مسئولیت بیشتر آن را گروه داعش به عهده گرفته است.

فعالیت شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش از اوایل ۲۰۱۵ که در منطقۀ بین افغانستان و پاکستان اعلام موجودیت کرد، آغاز شد و سپس به ولایت‌های ننگرهار و کنر افغانستان گسترش یافت. این گروه در زمان جمهوری مخلوع افغانستان هم حملات مرگباری را به مکان‌های مختلف، به ویژه مناطق شیعه‌نشین انجام دادند.

اما طالبان همواره ادعا کرده‌اند که امنیت سراسری را در افغانستان تأمین کرده‌اند و گروه‌های مسلح شورشی از جمله داعش در افغانستان سرکوب شده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخلۀ طالبان، روز شنبه در گفت‌وگو با تلویزیون خصوصی طلوع نیوز با رد گزارش ملل متحد در مورد موجودیت گروه‌های تروریستی در افغانستان، ادعا کرد که حکومت آنان همه مخفی‌گاه‌های به گفتۀ او تروریستان را از بین برده و تروریستان را کشته و یا هم بازداشت کرده است.

یک روز پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در ۱۹ اسد در شبکۀ ایکس (توییتر سابق) خود خبر فعالیت گروه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی خارجی در افغانستان را بی‌بنیاد خواند و گفت که حکومت آنان به کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان بر ضد دیگر کشورها استفاده کند.

نصرالله ستانکزی، آگاه امور سیاسی، هم می‌گوید که وقوع حملات مرگبار در شهر کابل این پیام را می‌رساند که گروه‌های شورشی به ویژه داعش دست از فعالیت نکشیده و هنوز هم سرکوب نشده‌اند:

نصرالله ستانکزی: حملات مرگبار در کابل نشان می‌دهد که داعش هنوز سرکوب نشده است.
نصرالله ستانکزی: حملات مرگبار در کابل نشان می‌دهد که داعش هنوز سرکوب نشده است.

"در این شکی نیست که گروه‌های تروریستی هنوز هم در افغانستان فعال استند به ویژه داعش. خلاف ادعای اخیر طالبان که می‌گویند داعش دیگر وجود ندارد، این گروه می‌خواهد در آستانۀ سه سالگی طالبان پیام بدهد که دشمن‌شان هنوز زنده است."

این در حالی است که ولادیمیر ورونکوف، معاون سرمنشی ملل متحد در امور مبارزه با تروریسم، در ۱۸ اسد در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد که شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش در شش ماه گذشته امکانات مالی و لوژیستیکی خود را افزایش داده است و تلاش‌هایش را برای گماشتن افراد بیشتر افزوده است.

XS
SM
MD
LG