لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۵ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

ترانزیت و بازاریابی به محصولات افغانستان؛ طالبان در صدد گسترش روابط تجارتی با کشور های آسیای میانه اند


تصویر آرشیف: دیدار هیئت ازبکستان به رهبری صدراعظم آن کشور با ملا متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در کابل .
تصویر آرشیف: دیدار هیئت ازبکستان به رهبری صدراعظم آن کشور با ملا متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در کابل .

در حالی که با آغاز فصل برداشت حاصلات میوه و سبزیجات تازه در افغانستان، پاکستان تعرفه‌های گمرکی را بر میوه‌ها و سبزیجات این کشور افزایش داده، حکومت طالبان در پی گسترش روابط تجاری با کشورهای آسیای میانه است.

شرکت برشنا در کنترل طالبان به روز شنبه گزارش داد که در جریان سفر هیئت حکومت طالبان به رهبری سرپرست‌ وزارت معادن و پترولیم طالبان به ترکمنستان، عبدالباری عمر، رئیس شرکت برشنا با اناگیلدی، وزیر انرژی کشور میزبان تفاهمنامه‌ای را به هدف تطبیق پروژۀ "تاپ" امضا کرد.

بر اساس این تفاهمنامه، هر دو طرف در راستای ساختن تاسیسات در خاک‌شان و تکمیل‌سازی اسناد مربوط به این پروژه تعهد سپردند.

تاپ پروژه‌ای است که با عملی شدن آن، برق ترکمنستان به افغانستان و پس از آن به پاکستان منتقل خواهد شد.

محمد یونس مومند، معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان
محمد یونس مومند، معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان

از سوی دیگر محمد یونس مومند، معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید که در آیندۀ نزدیک یک هیئت این اتاق با مقام‌های اتاق تجارت ازبیکستان در پیوند به گسترش روابط تجاری میان دو کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

مسیر تجارتی بین افغانستان و پاکستان به دلیل سخت گیری های گمرکی پاکستان با مشکلات فراوان رو به رو شده است.

مومند که با ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان برای افتتاح مرکز مشترک تجاری افغانستان و ازبیکستان به ترمز رفته بود و پس از آن وارد تاشکند شده، در بارۀ اهمیت این مرکز به رادیو آزای گفت:

"در اینجا میوه‌های ما بسته‌بندی می‌شود و محصول ندارد. ما میوه‌های خود را از اینجا به روسیه و به ولایت‌های روسیه که در آنجا نماینده‌های ما نیستند، می‌فرستیم. به ویژه از اینجا می‌توانیم به چین صادرات داشته باشیم و در مقابل ازبیکستان هم می‌تواند کالاهای خود را از این مرکز از راه افغانستان به آسیای جنوبی بفرستد. مانند پخته."

در جریان سفر یک هیئت بلندپایۀ ازبیکستان به رهبری عبدالله عارف‌اوف، صدر اعظم این کشور به کابل به تاریخ ۲۸ اسد، هر دو طرف توافق کردند که میزان مبادلات تجاری خود را در سال جاری میلادی به یک میلیارد دالر و در سه سال آینده به ۳ میلیارد دالر افزایش دهند.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان
نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان در جریان این سفر هیئت ازبیکستان گفت، افغانستان در نظر دارد که با ازبیکستان، قزاقستان، پاکستان و ایران توافقنامه‌های تجاری جداگانه‌ای را امضا کند که با عملی شدن این توافقنامه‌ها، اموال تجاری پاکستان از طریق افغانستان به کشورهای آسیای میانه و اموال تجاری کشورهای آسیای میانه از راه افغانستان به پاکستان صادر خواهد شد.

طالبان در حالی در پی گسترش روابط‌‌شان با کشورهای آسیای میانه هستند که روابط این گروه با پاکستان به دلیل مسائل امنیتی تیره شده و به شمول این کشور، هیچ کشوری حکومت‌ طالبان را به رسمیت نشناخته است.

مقام‌های طالبان می‌گویند، این حق‌شان که حکومت‌شان به رسمیت شناخته شود، اما جهان از جمله کشورهای غربی تأکید دارند که طالبان در نخست حقوق بشری افغانان به ویژه حق آموزش و کار زنان و دختران را تأمین کنند و پس از آن خواستار به رسمیت شناختن شوند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG