لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

طالبان: کتاب‌های مغایر با فقه حنفی از کتابخانه‌های مراکز آموزشی باید جمع‌آوری شوند


برخی مسئولان مراکز آموزشی از وزارت معارف طالبان خواسته‌اند که به فقه جعفری نیز احترام بگذارد.
برخی مسئولان مراکز آموزشی از وزارت معارف طالبان خواسته‌اند که به فقه جعفری نیز احترام بگذارد.

در حالی که وزارت معارف حکومت طالبان خواهان جمع‌آوری کتاب‌هایی است که با عقاید اهل سنت و فقه حنفی مغایرت دارند، شماری از مسئولان مراکز آموزشی با این اقدام موافق نیستند.

مسئول یک مرکز آموزشی در ولایت دایکندی که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام او ذکر شود، از وزارت معارف می‌خواهد که به فقه جعفری و دیگر مذاهب در افغانستان نیز احترام گذاشته شود.

وی می‌گوید:

"اینجا بیشتر مردمان شیعه‌مذهب هستند و علاقه‌مندند که کتاب‌ها باشند. کتاب‌های غیر فقه حنفی نباید از کتابخانه‌ها جمع‌آوری شود. وزارت معارف باید با مردم همکاری کند تا آنان پسران و دختران‌شان را به مکتب بفرستند و به کوریکولم فقه جعفری احترام گذاشته شود."

نذیر، مسئول یکی از مراکز آموزشی در کابل، معتقد است که این‌گونه اقدامات علاقه‌مندان به کتاب و مطالعه را کاهش می‌دهد و باعث مسدود شدن مراکز آموزشی می‌شود.

وی می‌گوید:

"بسیاری از کتاب‌های موجود هستند که مردم به مطالعه آن‌ها علاقه‌مندند. از سرپرست وزارت معارف طالبان تقاضا داریم که در پیشرفت سیستم تدریسی کمک کند و بهانه‌های مختلف برای مسدود کردن مراکز آموزشی مطرح نکند."

برخی از فعالان بخش آموزش نیز این تصمیم وزارت معارف طالبان را اقدامی نادرست و بی‌سابقه در تاریخ افغانستان می‌دانند. عبدالهادی وزین، یکی از آگاهان، به رادیو آزادی گفت:

"در طول تاریخ اسلام و افغانستان سابقه نداشته است که کتاب‌های مذاهب دیگر ممنوع شده و مورد مطالعه قرار نگیرند. کتابخانه جای علم و دانش است و مردم حق دارند کتاب‌های مذاهب مختلف را مطالعه کنند. این نه عقلا و نه شرعاً درست است که کتاب‌های مذاهب دیگر سانسور شوند."

این در حالی است که سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان در یک اقدام تازه، خواهان جمع‌آوری تمامی کتاب‌هایی شده است که با اهل سنت و جماعت و فقه حنفی مغایرت دارند. این وزارت روز دوشنبه، ۱۹ سنبله، در صفحۀ ایکس خود نوشته است که حبیب آغا سرپرست این وزارت، این دستور را از طریق یک کنفرانس ویدیویی به رؤسای معارف ولایات صادر کرده است.

مسوولان کتابخانه‌ها می‌گویند که پیروان هر دو مذهب تشیع و تسنن در افغانستان برای مطالعه منابع مورد نیاز بر اساس فقه خود را تقاضا می‌کنند
مسوولان کتابخانه‌ها می‌گویند که پیروان هر دو مذهب تشیع و تسنن در افغانستان برای مطالعه منابع مورد نیاز بر اساس فقه خود را تقاضا می‌کنند

مشخص نشده که هدف جمع‌آوری این کتاب‌ها فقط مراکز آموزشی است یا همه کورس‌ها و مکاتب نیز شامل می‌شوند. اما در ادامه آمده است که سرپرست وزارت معارف طالبان از رؤسای معارف ولایات خواسته که کتاب‌هایی که با اهل سنت و فقه حنفی مغایرت دارند، از کتابخانه‌های مراکز آموزشی جمع‌آوری و به این وزارت گزارش دهند.

حدود ۹ ماه پیش از این، وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به تمامی پوهنتون‌های دولتی و سپس به پوهنتون‌های خصوصی افغانستان دستور داد که کتاب‌خانه‌های خود را از کتاب‌های دوران جمهوریت تصفیه کنند و به ‌جای آن‌ها کتاب «سیرت‌النبی» را جایگزین نمایند.

طالبان در نشست‌های خبری و دیدار با نماینده‌گان اقلیت‌های قومی-مذهبی همواره تأکید کرده‌اند که به حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی احترام می‌گذارند. اما وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا در گزارش سالانۀ خود در مورد آزادی مذهبی بین‌المللی گفت که نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی توسط طالبان در سال ۲۰۲۳ در افغانستان افزایش یافته و طالبان بر اساس تفسیر خود از شریعت بر جامعه حکومت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG