دونالد ترمپ: ایران هیچ‌گاهی به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکاو بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل

رئیس جمهور امریکا در دیدار با صدراعظم اسرائیل، توافق‌نامه هسته‌ای با ایران را یک فاجعه خوانده‌است.

دونالد ترمپ همچنان گفته که ایران هیچ‌گاهی به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

انتقاد‌های دونالد ترمپ در نخستین سفرش به‌حیث رئیس جمهور امریکا به اسرائیل، بیشتر روی توافق‌نامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران بود.

ترمپ در دیدارش با بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل در بیت‌المقدس گفت، این معامله باعث شد که ایران خودش را آسیب ناپذیر فکر کند و گروه‌های تندرو را در شرق میانه مورد حمایت‌اش قرار دهد.

ترمپ حین دیدار با بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل در بیت‌المقدس

وی افزود:

"ایران به جای سپاسگزاری از امریکا، خودش را جسورتر فکر می‌کند. شاید آن‌ها درک کرده‌اند که معاملۀ خوبی بود و هر زمانی تکرار شده می‌تواند. باور داشته باشید، چنین نمی‌توانند. به هر صورت، این یک فاجعه بود که ایالات متحده وارد این معامله شود. مطمئن باشید که ایران هیچ‌گاهی اسلحه هسته‌ای نخواهد داشت."

دونالد ترمپ از عربستان سعودی وارد اسرائیل شد و پیش از صدراعظم، با رئیس جمهور آن‌کشور دیدار کرد.

انتظار می‌رود او دو روز را در اسرائیل سپری کند و قرار است امروز با محمود عباس رهبر فلسطین هم دیداری داشته باشد.

رئیس جمهور امریکا به رهبران اسرائیل اطمینان داده که روابط دو کشور ناگسستنی خواهد بود.

در عین روز که دونالد ترمپ در اسرائیل، ایران را مورد انتقاد قرار داد، حسن روحانی رئیس جمهور آن‌کشور، اجلاس امنیتی در ریاض را بی‌معنی عنوان کرد.

آقای روحانی سه روز پس از پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ایران، روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت، مبارزه با تروریزم تنها به‌گونۀ صورت نمی‌گیرد که برای ابر قدرت‌ها، پول مردم پرداخته شود.

اشاره رئیس جمهور ایران در این‌جا به قرارداد‌های چند صد میلیارد دالری میان امریکا و عربستان سعودی بود.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران

وی گفت:

"چه کسی می‌تواند در این منطقه ادعا کند که بدون ایران، ثبات منطقه حفظ خواهد شد. چه کسی می‌تواند ادعا کند که بدون ایران در این منطقه امنیت کامل مستقر خواهد شد."

در نشست عربستان سعودی، رهبران شمار زیادی از کشور‌های منطقه و جهان شرکت کردند.

در این نشست دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا، ایران را تمویل کننده اصلی تروریزم خواند و گفت که این‌کشور از لبنان گرفته تا عراق و یمن، شورشیان و گروه‌های تندرو را تمویل می‌کند.

به دنبال این اظهارات، جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت که ایالات متحده و عربستان سعودی باید روی سرکوب گروه‌های تروریستی در منطقه کار کنند، گروه‌های که به‌گفته وی، حملات مشابه یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ را در کشورهای اروپایی انجام می‌‎دهند.

گزارش: جاوید نعیمی