احمدزی: تأخیر در اعلام استراتژی امریکا برای افغانستان سبب تقویت تروریزم می‌شود

پس از آن که نشست رئیس جمهور امریکا با مشاورین اش در مورد چگونگی استراتژی جنگ برای افغانستان و منطقه با نتیجه‌یی مشخص پایان نیافت، هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید تأخیر در اعلام این استراتژی تروریزم در منطقه را تقویت می‌کند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اعلام هر چه زودتر یک استراتژی جدید به نفع تمامی جوانب خواهد بود.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"باید به زودی ممکن آنان استراتژی شان را اعلام کنند، امریکا باید به این مسئله اولویت دهد تا مشکلات افغانستان و منطقه حل گردد و هر قدر که این اعلام به تأخیر بیفتد به همان اندازه تروریزم تقویت می‌شود."

انتظار می‌رفت در نشست روز جمعه دونالد ترمپ با مشاورین امنیتی اش در کمپ دیوید استراتژی جنگ برای افغانستان و منطقه را نهایی بسازد، اما چنین نشد.

پس از این نشست قصر سفید با نشر اعلامیه‌یی گفته که در مورد یک استراتژی جدید برای حفظ منافع امریکا در منطقه برای آقای ترمپ معلومات مفصل داده شده‌است.

در این اعلامیه به گونه مشخص نام افغانستان ذکر نشده اما آمده که رئیس جمهور برگزینه های موجود غور می‌کند و تصمیم اش را در یک زمان مناسب به مردم امریکا، متحدان و شرکای امریکا و جهان اعلام خواهد کرد.

قرار بود استراتژی امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی در نیمه ماه جولای اعلام شود.

  • اما دلایل تأخیر در اعلام این استراتژی کدام ها اند؟

مرکز استراتژیک و مطالعات منطقوی افغانستان می‌گوید جنگ و ثبات در افغانستان، چگونگی حفظ منافع امریکا در منطقه، چگونگی روابط امریکا با پاکستان، هند و برخی کشور های دیگر، عملکرد های جدید ایران و روسیه و حضور داعش از مسایلی اند که اداره جدید امریکا در باره آن نظر ثابت ندارد.

عبدالباقی امین رئیس این مرکز به رادیو آزادی گفت تأخیر در اعلام استراتژی جدید امریکا به نفع افغانستان نیست اما تأکید کرد تا در این رابطه از دقت کامل کار گرفته شود.

وی افزود:

"فکر می‌کنم تأثیر این تأخیر بر افغانستان منفی باشد، زیرا متأسفانه این‌کشور به سوی نا امنی های بیشتر در حرکت است واگر این استراتژی به زودی و مطابق خواست آماده نشود حتماً تأثیر گذار خواهد بود زیرا تصمیم گیری در مورد صلح و جنگ مشخص نخواهد بود."

این در حالیست که جیمز متیس وزیر دفاع امریکا هفته گذشته گفته است که رئیس جمهور ترمپ به نهایی ساختن استراتژی برای افغانستان نزدیک شده‌است.

وی گفته که گزینه های خروج و افزایش عساکر و خصوصی سازی جنگ در افغانستان از گزینه های اند که روی میز دونالد ترمپ قرار دارند.

سحرلیوال