دیدگاه‌های مختلف در مورد شکل‌گیری یک ائتلاف جدید در افغانستان!

در حالی‌که یک ائتلاف جدید ضد حکومتی در حال شکل‌گیری است، برخی از اعضای هیئت اداری هر دو مجلس شورای ملی می‌گویند این ائتلاف بیشتر منافع شخصی را دنبال می‌کند.

عبدالقادر زازی وطندوست منشی ولسی جرگه روز شنبه «۱۶جدی۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که همچو ائتلاف‌ها نه تنها سبب بهبود وضعیت نمی‌شود، بلکه تنش‌های سیاسی را بیشتر خواهد ساخت.

عبدالقادر زازی وطندوست منشی ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"در نظام فعلی، ائتلاف‌های که ساخته شده تا حال نتیجۀ نداشته است غیر از این‌که خواستند در قدرت شامل شوند. از نظام ، بجز از وزارت و ولایت خواستن دیگر دستآوردی نداشته‌است."

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه نیز می‌گوید که این ائتلاف مقطعی بوده و به‌خاطر امتیاز طلبی‌های شخصی ایجاد شده‌است.

این در حالیست که ظاهر قدیر یک عضو ولسی جرگه گفته‌است که ائتلاف بزرگ سیاسی ضد حکومتی در حال شکل گرفتن است و به زودی اعلام موجودیت می‌کند.

آقای قدیر افزوده‌است، این ائتلاف متشکل از شماری از اعضای شورای ملی، احزاب سیاسی، استادان پوهنتون‌ها و تحلیلگران است.

تا هنوز اعضای این ائتلاف به رسانه‌ها روشن نشده‌است.

ظاهر قدیر یک عضو ولسی جرگه افغانستان

اما آقای قدیر هفته گذشته در نشست عمومی ولسی جرگه در مورد هدف این ائتلاف گفت:

"این ائتلاف از کارکردهای خوب حکومت حمایت و استقبال کرده و از کارکردهای غیر قانونی حکومت با جدیت تمام جلوگیری خواهد کرد."

پیش از این نیز ائتلاف‌ها و شورا های سیاسی همچو ائتلاف نجات مردم افغانستان به رهبری عطا محمد نور رئیس اجرائیوی حزب جمعیت اسلامی، عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور و بنیانگذار حزب جنبش ملی اسلامی و محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه و رهبر حزب وحدت اسلامی ایجاد شده و گفته‌اند منحیث مخالف سیاسی حکومت فعالیت می‌کنند.

بشیر بیژن آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، در یک و نیم دهه اخیر، اتحاد و همبستگی‌های سیاسی زیادی بوجود آمده اما با گذشت یک یا دو سال، از هم پاشیده و حتی بعضاً اعضای تشکیل دهنده آن در برابر هم قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، هر حرکت که واقعاً به منافع ملی استوار باشد و با دیدگاه روشن به پیش برود نتایج خوبی در قبال خواهد داشت و مردم هم از آن حمایت خواهند کرد.

نورالله شایان