انتقاد برخی از سیاسیون از پروسه ثبت نام رأی‌دهنده‌گان!

هرچند از آغاز مرحلۀ ثبت نام رأی دهنده‌گان برای انتخابات ۱۳ روز سپری شده، اما برخی چهره‌های سیاسی این روند را ناکام می‌خوانند.

چهره‌های سیاسی و نماینده‌های برخی احزاب سیاسی روز پنج‌شنبه «۰۶ ثور ۱۳۹۷» در مراسمی به پیشواز از ۸ ثور روز پیروزی مجاهدین در کابل گفتند، برگزاری انتخابات ضعیف راه را برای بی‌ثباتی هموار خواهد کرد.

انوارالحق احدی رئیس جبهه ملی نوین افغانستان در این باره گفت:

"به شکلی که در حال حاضر پروسه انتخابات به پیش می‌رود، سیاسیون و مردم افغانستان به‌خاطری در آن اشتراک نمی‌کنند که در باره شفافیت آن مطمئن نیستند."

انوارالحق احدی

این اولین بار نیست که برخی احزاب و چهره‌های سیاسی در بارۀ شفافیت انتخابات ابراز نگرانی می‌کنند.

همزمان با آغاز پروسه ثبت نام رأی دهنده‌گان نماینده‌های حزب اسلامی، حزب جمعیت اسلامی، حزب وحدت اسلامی و برخی احزاب دیگر در یک نشست گفتند، اگر کمیسیون انتخابات به مشوره‌های آنان گوش ندهد، آنان همکاری‌شان را با کمیسیون یاد شده قطع خواهند کرد.

در کنار تهدید برخی احزاب سیاسی برای قطع همکاری با کمیسیون، نبود امنیت کامل مشکل دیگری در برابر روند انتخابات خوانده می‌شود.

از آغاز پروسه ثبت نام رأی دهنده‌گان به‌شمول کابل در برخی مراکز رأی‌دهی حملاتی از سوی مخالفان مسلح دولت صورت گرفته‌اند.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، احزاب سیاسی به جای انتقاد باید با این پروسه ملی همکاری کنند.

سید حفیظ الله هاشمی

​سید حفیظ‌الله هاشمی یک عضو این کمیسیون روز پنج‌شنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

"در بارۀ شفافیت انتخابات ما نگرانی نداریم، اما من از احزاب سیاسی می‌خواهم تا به جای انتقاد باید با ما برای برگزار نمودن بهتر این پروسه همکاری کنند، چون این مسئولیت ملی همه است."

از سوی دیگر احمد ولی مسعود رئیس بنیاد احمد شاه مسعود روز پنج‌شنبه در مراسمی به پیشواز از ۸ ثور روز پیروزی مجاهدین در کابل گفت، حکومت به هیچ وجه ارادۀ برگزاری انتخابات شفاف را ندارد.

آقای مسعود می‌گوید، حکومت حتی حاضر نیست به تشویش‌های مردم در باره انتخابات جواب دهد.

اما رئیس جمهور افغانستان بارها نسبت به برگزار شدن یک انتخابات شفاف اطمینان داده و گفته‌است، برای برگزاری انتخابات اراده وجود دارد.

گزارش: نصرت پارسا