لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

فواید "ستراتیژی ملی تنظیم منابع طبیعی" در افغانستان چی‌است؟


وزارت زراعت و مالداری می‎گوید، "ستراتیژی ملی تنظیم منابع طبیعی افغانستان" را برای ثبات منابع طبیعی، رسیده‎گی به مشکلات اقتصادی، اجتماعی، تخنیکی و تغییر اقلیم تهیه کرده‎است.

این وزارت می‎گوید، با تطبیق این ستراتیژی خطرات تعییر اقلیمی و فقر کاهش، زمینه رشد سکتور زراعتی، مالداری فراهم و از یکطرف سبب درآمد خوب برای دهاقین شده مصونیت غذایی، تأمین خواهد شد.

مقامات این وزارت روز سه شنبه با معرفی این ستراتیژی در کابل گفتند که این سند با استفاده از شیوه‎های علمی و تخنیکی تهیه شده‎است.

میر امان‌الدین حیدری معین مسلکی این وزارت روز سه شنبه با معرفی این سند به رئسای زراعت ۳۴ ولایت افغانستان گفت، این ستراتیژی که در پنج سال آینده عملی خواهد شد بخش آن روی دریافت راه حل به مشکلات منابع طبیعی کشور اختصاص یافته‎است.

حیدری: با تطبیق این ستراتیژی منابع طبیعی به صورت پایدار تنظیم خواهد شد.
حیدری: با تطبیق این ستراتیژی منابع طبیعی به صورت پایدار تنظیم خواهد شد.

وی افزود:

"با تطبیق این ستراتیژی نه تنها زمینه رشد اقتصادی از طریق اشتغال زایی، ارزش افزایی در منابع جنگلاتی و علفچرها برای تعداد زیادی مردم کشور فراهم می‎شود، بلکه منابع طبیعی نیز به صورت پایدار تنظیم خواهد شد."

به گفته مقام‎های این وزارت بهبود ۵۵ هزار هکتار ساحه و احیا ۷۳ هزار هکتار در جنگلات، بهبود ۴۹۳ هزار هکتار و احیای مجدد در علفچرها و بهبود ۲۵۰۰ هکتار ساحه نباتات طبی شامل پلان سه ساله می‎باشد.

بر اساس معلومات این وزارت جنگلات، علفچرها و حیات وحش افغانستان که معیشت بیش از ۷۹ در صد افغان‎ها متکی به آن است در سال‎های اخیر به دلیل جنگ‎های داخلی و استفادۀ بیش از حد صدمه دیده‎است.

آنان می‎گویند، در حال حاضر نیاز است تا از منابع طبیعی کشور که از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی دارای اهمیت زیادی می‎باشد حفاظت شده و آگاهی عامه در زمینه افزایش یابد.

گزارش‎های نشر شده همچنان می‎رساند که قبل از این جنگلات افغانستان از سوی مافیاهای داخلی و بین‌المللی قطع و به کشورهای دیگر قاچاق می‎گردد.

در این حال آگاهان افغان با آن‎که از این ستراتیژی استقبال می‎کنند اما می‎گویند که نا امنی یکی از چالش‎های دیگر فراه راه منابع طبیعی افغانستان است که باید به آن هم توجه شود.

میرویس خوگیانی یکی از آنان به رادیو آزادی گفت، اگر این ستراتیژی به شکل درست آن تطبیق شود در رشد اقتصادی کشور مثمر واقع خواهد شد.​

خوگیانی: امید در تنظیم منابع طبیعی بخصوص در قطع جنگلات و غضب علفچرها جلوگیری به عمل آریم.
خوگیانی: امید در تنظیم منابع طبیعی بخصوص در قطع جنگلات و غضب علفچرها جلوگیری به عمل آریم.

​​وی افزود:

"اگر همچون ستراتیژی داشته باشیم و از طریق آگاهی عامه در قریه‎ها تطبیق شود، امید در تنظیم منابع طبیعی بخصوص در قطع جنگلات و غصب علفچرها جلوگیری به عمل آریم."

این در حالیست که بر اساس معلومات وزارت زراعت ۲۸ در صد خاک افغانستان را جنگلات و ۴۷ در صد آن‎ را علفچرها تشکیل می‎دهد و اگر این منابع مدیریت درست شود، عواید کشور افزایش خواهد یافت.

در عین حال آگاهان امور بر افزایش آگاهی عامه در قریه‎ها برای جلوگیری از تخریب این منابع تأکید می‎کنند.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG