لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۷

ولسی جرگه: به حقوق مهاجرین در کشورهای اروپایی باید توجه جدی شود


به ادامه نگرانی‌ها از وضعیت مهاجرین افغان و اخراج اجباری آنان از کشورهای اروپایی، ولسی جرگه از حکومت افغانستان خواست تا به حقوق این مهاجرین توجه جدی کند.

نعمت الله غفاری معاون دوم این جرگه که در عین حال ریاست جلسه روز شنبه را به عهده داشت گفت، حکومت باید مطابق به امکانات موجود در افغانستان در مورد برگشت مهاجرین افغان به کشور عمل نماید.

شماری از وکلای ولسی جرگۀ افغانستان
شماری از وکلای ولسی جرگۀ افغانستان

وی گفت:

"ما بالای حکومت صدا می‌کنیم، از کسانیکه در خارج از کشور هستند و پناهجویان که بخصوص در اروپا هستند از حقوق شان به صورت جدی دفاع کند، افغانستان در شرایط می‌پذیرد اخراج اجباری پناهجویان را که اینجا هیچ گونه امکانات برای خدمات رسانی و زندگی شان فراهم نکرده‎است و این مورد انتقاد وکلا است."

آقای غفاری این سخنان را پس از انتقاد وکلا در خصوص بی توجهی حکومت نسبت به وضعیت مهاجرین افغان و موافقه در خصوص اخراج اجباری آنان از کشورهای اروپایی مطرح کرد.

احمد بهزاد عضو ولسی جرگۀ افغانستان
احمد بهزاد عضو ولسی جرگۀ افغانستان

احمد بهزاد یکی از وکلای بود که از این مسئله ابراز نگرانی کرده و در مورد وضعیت مهاجرین افغان در خارج از کشور چنین گفت:

"گفته می‌شود توافقنامه با بعضی از کشورهای اروپایی برای باز پس گشتاندن اجباری پناهجویان افغانستان به امضا رسانیدند، ده‌ها هزار شهروند کشور در خارج در حالت نگران کننده بسر می‌برند و تظاهرات را هم براه انداخته اند."

این در حالیست که به اساس احصائیه سازمان ملل متحد و وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، در سال گذشته حدود دوصد و پنجاه هزار افغان در کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی داده بودند.

شبکه نهادهای جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان نیز به روز پنجشنبه هفته گذشته از وضعیت مهاجرین افغان در کشورهای اروپایی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که حکومت برای برگشت مهاجرین افغان از کشورهای اروپایی امکانات لازم را در اختیار ندارد.

در این حال وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید که اعلامیه مشترک بخاطر برگشت با عزت افغان‌ها با کشورهای اروپایی امضا شده‌است نه برای اخراج اجباری آنان.

جرأت: اعلامیه مشترک بخاطر برگشت با عزت افغان‌ها با کشورهای اروپایی امضا شده‌است نه برای اخراج اجباری آنان.
جرأت: اعلامیه مشترک بخاطر برگشت با عزت افغان‌ها با کشورهای اروپایی امضا شده‌است نه برای اخراج اجباری آنان.

اسلام الدین جرأت سخنگوی این وزارت در مورد به رادیوآزادی چنین گفت:

"از مجموع دو صد و پنجاه هزار افغان، کیس های تمامی شان در گام نخست به بررسی گرفته می‌شود و اگر کسی به عنوان پناهنده شاخته نشود، بدون شک دولت افغانستان به عنوان یک دولت مسئول مکلفیت دارد که آنها را بپذیرد اما هیچگاهی کلمه جبر در تفاهمنامه یا اعلامیه گنجانیده نشده الی اینکه عودت داوطلبانه و فرصت برای آنها داده می‌شود."

انتقاد ها در حالی از وضعیت مهاجرین افغان در کشورهای اروپایی از سوی اعضای ولسی جرگه مطرح می‌گردد که قبل از نیز این جرگه وزرای خارجه و مهاجرین را در خصوص مشکلات مهاجرین افغان در یک نشست استجوابیه فرا خوانده بود.

اما برخی اعضای ولسی جرگه می‌گویند با وجود بار ها تأکید مسئولان حکومت، هنوز هم توجه به وضعیت مهاجرین به گونه لازم صورت نگرفته و آنان از این ناحیه نگران اند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG