لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

نهادهای ناظر انتخابات: کمیشنران جدید تقویم انتخابات را تعیین کنند


نهادهای ناظر انتخابات از اعضای جدید کمیسیون مستقل انتخابات می‎خواهند تا هرچه زودتر تقویم انتخاباتی ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها را تعین کنند.

برخی از این نهادهای ناظر ضمن استقبال از تعیین اعضای جدید کمیسیون‎های انتخاباتی می‎گویند، نیاز است تا کمیشنران جدید تقویم انتخاباتی ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها را مشخص کنند.

این نهادها تاکید دارند که اقدامات عاجل و شفاف اعضای جدید کمیسیون‎های انتخاباتی سبب احیا و تقویت اعتماد مردم بالای پروسه انتخابات می‎شود.

نعیم اصغری مسئول برنامه‎های موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا "فیفا" روز پنجشنبه در نشست مشترک خبری که با نماینده‎گان سازمان خط نو و موسسه مشارکت ملی افغانستان داشت، از اعضای جدید کمیسیون‎های انتخاباتی خواست تا هرچه زودتر کارهای شان را آغاز کنند.

وی افزود:

"از آن جايى که تطبیق اصلاحات انتخاباتی بعد از این مربوط به اعضای کمیسیون‎های انتخاباتی می‎شود، از این رو باید یک ستراتیژی موثری را برای آوردن اصلاحات در هماهنگی و مشوره با نهادهاى مرتبط به انتخابات تهیه و جدول زمانی انتخابات را با مردم شریک سازند."

نهادهای ناظر انتخابات چند پیشنهاد نیز به اعضای جدید کمیسیون‎های انتخاباتی دارند.

اقدامات شفاف و بی طرفانه، مقابله در برابر هرنوع مداخله سیاسی، احیا اعتماد مردم و روابط نهادهای ناظر با کمیسیون‎های انتخاباتی، تهیه لیست رای دهنده‎گان و پر کردن پست‎های خالی در کمیسیون‎های انتخاباتی از پیشنهادات این نهادها است.

کمیشنران جدید هنگام یاد کردن حلف وفاداری در ارگ
کمیشنران جدید هنگام یاد کردن حلف وفاداری در ارگ

این در حالیست که روز سه شنبه هفت تن به صفت اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و پنج تن به حیث اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی از سوی رئیس جمهور معرفی و در ارگ ریاست جمهوری مراسم تحلیف را بجا آوردند.

رئیس جمهور و رئیس اجرائیه در مراسم تحلیف کمیشنران جدید کمیسیون‎های انتخاباتی تاکید کردند که باید کمیشنران جدید با ایمانداری، صداقت کامل و بی طرفی برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها آماده‎گی بگیرند.

قرار بود انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها در بهار سال ۱۳۹۴ برگزار گردد اما به دلیل عدم اصلاحات در نظام انتخاباتی تا کنون انتخابات برگزار نگردیده‎است.

در همین حال شماری از اعضای مشرانو جرگه می‎گویند که تنها با معرفی شدن اعضای جدید کمیسیون‎های انتخاباتی زمینه برگزاری انتخابات میسر نیست.

فیصل سمیع یکی از این سناتوران گفت که اکنون باید روی بودجه، تامین امنیت انتخابات، توزیع تذکره‎های الکترونیکی و اصلاح سیستم انتخاباتی تمرکز شود.

وی افزود:

"یک مشکل بزرگ در برابر اصلاح نظام انتخاباتی تعیین کمیشنران جدید بود حالا که این مسئله حل شده اما مشکلات دیگر که نبود بودجه، تامین امنیت و عدم توزیع تذکره‎های الکترونیکی است، پا برجاست."

پیش از این حسیب الله کلیمزی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان گفته بود که

نیاز است تا ابتدا طرح مناسبی به هدف چگونگی برگزاری انتخابات از سوی کمیشنران جدید کمیسیون مستقل انتخابات ساخته شود.

به گفته وی این طرح باید مطابق به معیارهای بین‌المللی باشد و هرچه زودتر به ریاست جمهوری پیشکش شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG