لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

فرهمند: اختلافی میان دوستم و غنی وجود نداشته‌ اما انتقادات پابرجاست


پس از نشر گزارش‌های متعدد در مورد اختلافات ایجاد شده میان رئیس جمهور اشرف غنی و معاون اول وی و همچنان عدم حضور دوستم در کابل، اکنون رئیس دفتر آقای دوستم می‌گوید که هیچ اختلافی میان رئیس جمهور و معاون اول وی وجود نداشته‌است.

عنایت‌الله بابر فرهمند رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهور روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت آقای دوستم با رئیس جمهور اختلاف نه بلکه روی برخی موارد انتقاد داشته‌است که به گفته وی این انتقادات هنوز هم پابرجاست.

فرهمند: آن همه انتقاد بود.
فرهمند: آن همه انتقاد بود.

وی افزود:

"هیچ‌گاه از سوی جنرال صاحب و از سوی نزدیکان‌شان شما در هیچ خبری پیدا کرده نمی‎توانید که ما تائید کرده باشیم که اختلاف جدی وجود دارد و همین سبب دوری‌شان شده‌است آن همه انتقاد بود و آن انتقادات هنور هم پا برجاست آن خواست‎های شان تا هنور برآورده نشده‎است انتقاداتی که وجود داشت بخاطر اصلاحات بود آن اصلاحات تا هنوز پابرجاست و نیاز دارد که تعقیب و عملی شود."

این اظهارات پس از آن مطرح می‎شود که عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان از طریق یک پیام ویدیویی گفته‎است که انتقادهای اخیر وی به هدف اصلاح نظام بوده و بزودی به کابل باز خواهد گشت.

این در حالیست که چندی قبل عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری ضمن متهم نمودن رئیس جمهور و رئیس اجرائیه به قوم‌گرایی گفته‎است که غنی و عبدالله در امور کاری وزارت خانه‎ها، به خصوص وزارت‎های داخله و دفاع مداخله می‌کنند که به گفته وی این کار باعث افرایش نا امنی‎ها در کشور شده‎است.

وی در گذشته همچنان با بیان این‌که حکومت میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه تقسیم شده، گفته‎است که در بسیاری فیصله‌های حکومت سهم ندارد.

نه تنها معاون اول رئیس جمهور بلکه رئیس اجرائیه و نماینده خاص رئیس جمهور در امور اصلاحات نیز از رئیس جمهور و کارکردهای حکومت انتقاد نمودند که این بیانگر اختلافات میان سران حکومت وحدت ملی عنوان شد.

پس از رسانه‌یی شدن این موضوعات نگرانی‎های زیادی بوجود آمد و اعضای شورای ملی، جامعه مدنی و مردم عام بارها خواهان حل این اختلافات شدند.

اکنون رئیس دفتر دوستم می‎گوید که هدف گفته‎های آقای دوستم، انتقاد برای اصلاح نظام بوده‎است نه اختلافات با رهبران حکومت.

خواستیم در رابطه نظر ریاست جمهوری را نیز داشته باشیم اما مسئولین گفتند که در زمینه تبصره‌ای ندارند.

انعامی: این همه نمی‎تواند انتقاد باشد.
انعامی: این همه نمی‎تواند انتقاد باشد.

اما عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه می‎گوید که موضوعات مطرح شده از سوی معاون اول رئیس جمهور انتقاد نه بلکه بیان‌گر اختلافات جدی بوده‎است.

وی افزود:

"به نظر من اگر انتقاد این باشد پس اختلافش شاید جنگ باشد ورنه مردم را به تشویش انداختند جنجال‎ها بسیار بزرگ شد از این اختلافات موضوعاتی قومی بالا گرفت، این همه نمی‎تواند انتقاد باشد چون اگر انتقاد بود معمولاً می‎توانست با رئیس جمهور رو در رو مطرح کند و برای حل آن راه‌جویی می‎شد."

از سوی هم برخی از آگاهان سیاسی می‎گویند که سران حکومت پی منافع ملی نیستند و به همین دلیل زمانی‌که برای اختلافات‌شان راه حل پیدا می‎کنند آن را به انتقاد مبدل می‎سازند.

سید رحیم ستار یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که اگر سران حکومت در پی اصلاح نظام و تقویت وحدت ملی اند باید گذشت را پیشه نموده و با اظهارات عقده مندانه‌شان اذهان مردم را مخشوش نسازند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG