لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

احمدزی: گزارش کمیته استفاده از تکنالوژی را با ارگ شریک می‌سازیم


نجیب‌الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
نجیب‌الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در حال تکمیل شدن است.

نجیب‌الله احمدزی روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی تأکید کرد که با بهره‌گیری از تکنالوژی جدید، انتخابات پیش‌رو با شفافیت کامل برگزار خواهد شد.

وی افزود:

"کمیته آخرین گزارش‌اش را دیروز برای ما سپرد، این گزارش را ما با رئیس جمهور و دونر‌ها شریک می‌سازیم چه انتخابات ولسی جرگه یا انتخابات شورا‌های ولسوالی‌ها و یا هم از ریاست جمهوری، هر یک را با کارگیری از تکنالوژی جدید و پیشرفته برگزار می‌کنیم."

یک روز پیش از این گلاجان بدیع صیاد کمیشنر و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌است، پس از روشن شدن چگونگی استفاده از تکنالوژی جدید در انتخابات تلاش می‌ورزند که تا پایان ماه روان تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها را اعلام کنند.

قبل از این شورای ملی چندین بار از حکومت خواسته تا تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را مشخص سازد.

شماری از اعضای ولسی جرگه گفته‌اند حکومت در نظر دارد که انتخابات ریاست جمهوری، ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را یکجا برگزار کند.

اما ریاست اجرائیه این ادعاها را رد نموده و تأکید کرده که حکومت اراده چنین کاری را ندارد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست هفته گذشته در یک نشست خبری گفت که حکومت با کمیسیون مستقل انتخابات به‌گونه مشترک کار می‌کند تا انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در سال روان خورشیدی برگزار گردد.

با این همه، هرچند شماری از نهاد‌های ناظر انتخابات از این‌که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها با کارگیری از تکنالوژی جدید برگزار گردد، استقبال می‌کنند، اما می‌گویند به اندازۀ که اقدام یا فیصله کمیسیون در بخش اصلاحات بر شفافیت این روند تأثیر گذار است، کارگیری تکنالوژی آن چنان تأثیری ندارد.

یوسف رشید رئیس اجرائیه بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه یا فیفا به این باور است که مداخله زورمندان در این روند، بیشتر از معضل دیگر چالش برانگیز است.

یوسف رشید رئیس اجرائیه بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه یا فیفا
یوسف رشید رئیس اجرائیه بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه یا فیفا

وی گفت:

"کارگیری از تکنالوژی جدید می‌تواند در بخش جلوگیری از تقلب یا شفافیت در شمارش آراء تغییر پدید آورد، اما بر تمام روند انتخابات تأثیرگذار نخواهد بود. تأمین شفافیت به فیصله کمیسیون انتخابات در این زمینه ارتباط دارد، مشروط بر این که فیصله کمیسیون مطابق قانون باشد، دسترسی رسانه‌ها و مردم بر آن بیشتر باشد."

از سوی دیگر، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید، بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که کمیسیون مستقل انتخابات در بخش تهیه فهرست رأی دهنده‌گان، مشخص‌سازی مراکز رأی‌دهی، تأمین شفافیت و مستقل بودن کار این کمیسیون، به وعده‌هایش عمل نکرده‌است.

با این همه، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، روند آوردن اصلاحات در این کمیسیون آغاز شده و تا یک ماه دیگر در بخش‌های از نمایندگی‌های این کمیسیون در ولایات تغییرات و اصلاحات پدید خواهد آمد و نیز برای شفافیت و اصلاحات بیشتر، بررسی دوباره مراکز رأی‌دهی را آغاز می‌کنند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG