لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۹

مرکز خبرنگاران: عدم دسترسی به اطلاعات، اطلاع‌رسانی را شکننده‌تر می‎سازد


مرکز خبرنگاران افغانستان می‎گوید عدم دسترسی به اطلاعات وضعیت اطلاع‌رسانی را درین کشور شکننده‌تر می‎سازد.

این مرکز نتایج نظرسنجی تازه نی یا اداره حمایت از رسانه‎ها را در پیوند به مشکلات خبرنگاران در عرصه دسترسی به اطلاعات نگران کننده می‎خواند.

رئیس این سازمان روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت این مسئله مردم را در خلای معلومات و حکومت را غیر پاسخ‌گو می‎سازد.

احمد قریشی گفت عدم دسترسی به اطلاعات سبب می‎شود تا مردم در بی‌خبری و حکومت در حالت بی‌مسئولیتی قرار گیرد.

او گفت این مسئله وضعیت دسترسی به اطلاعات در افغانستان را پیچیده‌تر خواهد ساخت.

قریشی: وقتی خبرنگار نتواند اطلاعات مورد نیاز را بدست بیاورد نمی‎تواند معلومات را به شنونده برساند.
قریشی: وقتی خبرنگار نتواند اطلاعات مورد نیاز را بدست بیاورد نمی‎تواند معلومات را به شنونده برساند.

او افزود:

"وقتی خبرنگار نتواند اطلاعات مورد نیاز را بدست بیاورد، نمی‎تواند معلومات را به شنونده برساند، وقتی مخاطب چیزی نداند و از وضعیت نا آگاه بماند و حکومت غیر پاسخ‌گو این نا آگاهی و غیر پاسخ‌گویی اوضاع را به سمت دیگر می‎برد."

این در حالیست که نی یا اداره حمایت از رسانه‎های آزاد در افغانستان روز سه شنبه با نشر گزارشی گفت از هر ده خبرنگار یکی آنان با مشکل روبه‌روست.

بر اساس این نظرسنجی که در سیزده ولایت به‌شمول پایتخت انجام شده، نود درصد خبرنگاران در خصوص دسترسی به اطلاعات با چالش مواجه اند و حتی هنگام تهیه گزارش‎های تحقیقی تهدید می‎شوند.

ده روز پیش از این، کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات گفت در اکثر ادارات افغانستان اسناد محرم دانسته می‎شود و تنها خبرنگارانی به آن می‎توانند دسترسی پیدا کنند که با مسئولین این ادارات روابط شخصی داشته باشند.

به‌گفته سید اکرام افضلی رئیس این کمیسیون، ادارات هنوز هم در افغانستان به فرهنگ دسترسی به اطلاعات باور ندارند.

همچنان هفته گذشته گزارش‎های از برخورد نامناسب مسئولین محلی در بغلان با چند خبرنگار یک رسانه خصوصی و حبس موقت آنان به نشر رسید.

نوید بارکزی یکی از خبرنگاران در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید که در بیشتر موارد مسئولین حکومت به تماس‎های آنان پاسخ نداده و یا هم از دادن معلومات خودداری می‎کنند.

شماری از روزنامه های کابل
شماری از روزنامه های کابل

یکی از مثال این‌گونه برخوردها چنین است:

"مسئول: امر کنید؟ خبرنگار: فقط می‎خواستم در مورد برنامه‎های جدید که روی دست دارید توضیح بدهید... آیا طرحی تازه درین... ارتباط روی دست دارید؟ لطفا در مورد معلومات بدهید؟ مسئول: من فعلاً جای هستم، در این‌جا ازدحام است کجا می‎توانم صحبت کنم... صدای قطع تیلیفون."

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با آن‌که برخی مشکلات در عرصه دسترسی به معلومات را می‎پذیرد، اما نظرسنجی اداره نی در این مورد را غیر معیاری می‎خواند.

دوا خان مینه‌پال یک معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت کارهای که در بخش دسترسی به اطلاعات صورت گرفته قابل تقدیر است.

او افزود:

"یکی از مسایل این است که یک سروی استندرد و معیاری در این بخش صورت نگرفته‎است، می‎پذیریم که دسترسی به معلومات نهادینه نشده، اما کارهای در این بخش صورت گرفته که در خور ستایش است."

با آن‌که رئیس جمهور اشرف غنی قانون دسترسی به اطلاعات را نزدیک به سه سال قبل توشیح کرده، اما هنوز انتقاد شماری از خبرنگاران و نهاد‌های حمایت از رسانه‎های آزاد افغانستان بر اینست که سخنگویان حکومت اطلاعات را به وقت و زمان، در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌دهند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG