لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

آرین یون: شورای عالی صلح دستاوردی نداشته باید لغو شود


آرین یون عضو ولسی جرگه افغانستان
آرین یون عضو ولسی جرگه افغانستان

به باور برخی از اعضای ولسی جرگه و آگاهان، شورای عالی صلح افغانستان فقط یک نهاد سمبولیک است.

آرین یون یک عضو این جرگه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این شورا تا اکنون دستآوردی نداشته و باید لغو شود.

وی افزود:

"من فکر می‌کنم این شورا با وجود این همه تشکیل بزرگ و مصارف هنگفت هیچ دستآوردی نداشته است، یک بار اضافی بر دوش مردم افغانستان است و بودجه را بیجای مصرف می‌کند، بهتر است تا شورای عالی صلح لغو شود و حکومت در هماهنگی با جامعه جهانی گام‌های مؤثری را در راستای تأمین صلح بردارد."

خانم یون گفت بیشترین موضوعات در پیوند به پروسه صلح از سوی رهبران حکومت پیش برده می‌شود.

پیش از این مشرانوجرگه افغانستان هم شورای عالی صلح را متهم به فساد اداری کرده و روی منحل شدن این شورا تأکید کرده بود.

معاون دوم این جرگه گفته بود که پول‌های زیادی زیر نام شورای عالی صلح به مصرف می‌رسد و اعضای این شورا مصروف وظایف دیگر هستند.

این در حالیست که محمد کریم خلیلی به تازگی به حیث رئیس شورای عالی صلح تعیین شده و تأکید کرده‌است که با راهکار جدید اهداف این شورا را به گونه جدی دنبال می‌کند.

با آنکه صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار از سوی برخی از اعضای ولسی جرگه دستآورد رهبری حکومت دانسته می‌شود، اما شورای عالی صلح افغانستان آن را بزرگ‌ترین دستآورد این شورا می‌خواند.

امین مظفری سخنگوی این شورا در صحبت با رادیو آزادی موجودیت شورای عالی صلح را لازمی پیشبرد گفتگوهای صلح در کشور می‌خواند:

"برخلاف آنچه را که آنان می‌گویند ما دستآوردهای زیادی داشته ایم، یکجا شدن حزب اسلامی با پروسه صلح، بودن یک آدرس صلح به سطح ملی و مساعد کردن زمینه انجام مذاکرات برای کسانی که می‌خواهند با حکومت صلح کنند."

اما با این همه حکمت الله اعظمی عضو انستیتوت جنگ و صلح افغانستان می‌گوید موجودیت شورای عالی صلح افغانستان نمادین و کار این شورا نمایشی است.

به گفته وی این شورا نتوانست مرکز اعتماد مخالفین مسلح شود و بهتر آن است که مسئله صلح افغانستان ازطریق یک اجماع ملی دنبال شود.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG