لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۳

انتقاد یوناما در مورد کاهش سهم فعال زنان در پروسه‌های ملی


یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان می‌گوید که هنوز نیز چالش‌ها در برابر سهم فعال زنان در پروسه‌های ملی درین کشور وجود دارد.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان می‌گوید که سطح مشارکت زنان افغان در پروسه‌های ملی و سیاسی در مقایسه با گذشته کاهش یافته‌است.

ربکا ریکمان توارس مسئول بخش زنان یوناما روز چهارشنبه «۰۱ قوس ۱۳۹۶» در نشستی مشورتی زنان در کابل گفت که حکومت باید زمینه را برای اشتراک گسترده زنان در پروسه‌های ملی فراهم بسازد.

به‌گفته خانم توارس نا امنی‌ها، محدویت‌های اجتماعی و دسترسی کم به محلات عامه و آموزش مانع جدی را در برابر زنان افغان ایجاد کرده‌است.

او افزود:

"محدودیت‌های اجتماعی سبب شده تا زنان تحرک نداشته باشند و عدم دسترسی آنان به آموزش مشکل دیگری است. در افغانستان تنها ۱۷ فیصد زنانِ با سواد داریم و ۶۳ در صد زنان در این کشور اسناد رسمی ندارند. این همه موانع بزرگ فراه راه اشتراک زنان در پروسه‌های ملی به‌خصوص در انتخابات است."

در عین حال تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان که در این نشست حضور داشت نیز بر سهم فعال زنان افغان در پروسه‌های ملی به‌خصوص در انتخابات تأکید کرد.

نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان نیز بر سهم فعال زنان افغان در پروسه‌های ملی به‌خصوص در انتخابات تأکید کرد.

آقای یاماموتو گفت که برای اشتراک گسترده زنان در انتخابات آینده باید اقدامات لازم و عملی صورت گیرد.

پیش از این شماری از فعالان زن و نهادهای دفاع از حقوق زنان افغان گفته‌اند که حضور سیاسی زنان در حکومت کم‌رنگ بوده و باید به این مشکل رسیده‌گی صورت گیرد.

اما حکومت افغانستان با این اظهارات موافق نیست و همواره تأکید کرده که اشتراک زنان در بخش‌های سیاسی قابل توجه بوده‌است.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که برای اشتراک زنان در پروسه‌های سیاسی تلاش حکومت جریان دارد.

دواخان مینه پال
دواخان مینه پال

او افزود:

"موانع که در برابر مشارکت زنان وجود دارد، حکومت افغانستان آن را برطرف می‌سازد و زمینه را فراهم می‌کند تا زنان در همه امور سهم فعال داشته باشند."

اما مریم بارکزی عضو پیشین ولسی جرگه و یکی از فعالان مدنی می‌گوید که حکومت افغانستان و حتی یوناما و برخی از نهادهای مربوط دیگر به چالش‌های زنان افغان به‌گونه درست رسیده‌گی نکرده‌اند.

خانم بارکزی برعکس مقامات حکومتی ادعا می‌کند که مشارکت سیاسی زنان در افغانستان به‌گونه روز افزون کمرنگ شده و نگرانی یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد را ثبوت خوبی برای این ادعایش می‌داند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG