لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۴

کمپاین "منع خشونت زن علیه زن" در صفحات اجتماعی!


شماری از زنان افغان از آدرس انستيتوت مطالعاتی و تحقيقاتى صلح، رسانه و حكومت‌دارى خوب کمپاینی را برای توقف "خشونت زن علیه زن"، در صفحات اجتماعی به خصوص فیس‌بوک و تویتر به راه انداخته‌اند.

تهمینه آرین یک عضو کمیته زنان این انستیتوت روز جمعه «۳ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، گفت‌وگو های که آنان با برخی نهادهای مربوط دولتی داشته‌اند، نشان دهنده این‌است که در برخی موارد خشونت در برابر زنان، از سوی زنان اعمال می‌شود.

خانم آرین می‌گوید، آنان در تلاش اند تا از طریق کمپاین صفحات اجتماعی و دیدار های رو در رو با مسئولان، سطح خشونت زنان علیه زنان را کاهش دهند.

تهمینه آرین
تهمینه آرین

وی گفت:

"ریشه و عامل خشونت علیه زنان خصوصاً در قضایای خشونت‌های فامیلی بر می‌گردد به خود یک زن که آن‌ها در چهار طرف خود در برخی موارد بر هم‌دیگر اعمال می‌کنند، ما می‌خواهیم این خشونت‌ها را شناسایی کنیم و به عوامل اش برسیم، تلاش می‌کنیم به مردم همرسانی کنیم تا دست به دست هم داده و چنین خشونت‌ها را کاهش و یا توقف دهیم."

به گفته آرین، تا حال هزاران تن در صفحات اجتماعی به کمپاین منع خشونت زن علیه زن پیوسته اند و برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی، نشان این کمپاین را در جای عکس پروفایل فیس‌بوک شان قرار داده‌اند.

آتش زدن، سنگسار، قتل، لت و کوب، آزار های روحی و جنسی از موارد تکان دهنده خشونت علیه زنان در افغانستان به شمار می‌روند.

هر چند دولت افغانستان و نهاد های مدنی از سال‌ها به این‌سو برای کاهش خشونت علیه زنان کار می‌کنند اما به گفته مسئولان هنوز هم، افغانستان آمار تکان دهنده خشونت علیه زنان را در خود دارد.

شماری از دختران افغان پیش از این کمپاینی را زیر نام، "نامم کجاست" در صفحات اجتماعی به راه انداختند تا از این طریق بتوانند مردان را قناعت دهند که از صدا زدن نام زنان عضو خانواده شان، شرم نکنند.

تهمینه آرین که پیش از این عضو کمپاین نامم کجاست بود می‌گوید، این کمپاین در گذشته نتیجه خوبی داد.

به گفته وی، کمپاین یاد شده حالا توقف یافته و آنان کمپاین جدیدی را زیر نام، "منع خشونت زن علیه زن" به راه انداخته‌اند.

در همین حال حزب همبستگی افغانستان یک روز پیش از روز جهانی محو خشونت علیه زنان، با گردهمایی اعتراضی روز جمعه «۳ قوس ۱۳۹۶» در پارک شهر نو کابل، تظاهراتی را بر ضد خشونت علیه زنان راه اندازی کرد.

اعضای این حزب با سر دادن شعارهای خواهان توقف خشونت علیه زنان شدند.

سیلی غفار سخنگوی این حزب هنگام سخنرانی در این گردهمایی گفت:

"جنایات بی‌شماری علیه زنان افغان روا داشته شده‌است، زندانی و شکنجه شدند، سنگسار و تیر باران شدند، مورد تجاوز جنسی و روحی قرار گرفته‌اند، به جبر به فحشا کشانیده شده‌اند، گوش و بینی و سینه شان بریده شده و صد ها جنایت و خیانت دیگر علیه شان روا داشته شده‌است."

اعضای این حزب از حکومت می‌خواهند تا ناقضین حقوق زنان را مورد پیگرد و مجازات قرار دهد.

به باور آنان، تا زمانی‌که ناقضین حقوق زنان معافیت به دست بیاورند و مورد پیگرد قرار نگیرند، خشونت علیه زنان در کشور کاهش نخواهد یافت.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG