لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

حقوق بشر: صدها زن افغان به انجام آزمایش جبری پردۀ بکارت مجبور شده‌اند


کمیسون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، صدها زن از سوی نهادهای عدلی و قضایی و پولیس به انجام آزمایش جبری پردۀ بکارت مجبور شده‌اند.

آزمایش جبری بکارت نوع خشونت علیه زنان خوانده می‌شود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، صدها زن در افغانستان موجود اند که به گونه جبری مورد آزمایش بکارت قرار گرفته‌اند.

سیما سمر رئیس این کیمسیون روز یکشنبه «۱۳ حوت ۱۳۹۶» در کنفرانس ملی عدالت برای قربانیان آزمایشات نسایی در کابل گفت، حکومت این مسئله را باید جدی بگیرد.

سیما سمر
سیما سمر

او افزود:

"معاینۀ پرده بکارت زنان از سوی پولیس و در برخی موارد از سوی بزرگان قومی به گونه جبری صورت می‌گیرد که این کار غیر قانونی و یک عمل خلاف کرامت انسانی است."

خانم سمر هر چند در باره قضایای چنین آزمایشات آمار در دست نمی‌دهد اما مسئولان در موسسه حمایت از زنان افغان «میدیکا» می‌گوید، در سال گذشته حدود چهل قضیه این چنینی را ثبت کرده‌اند.

حمیرا رسول امیری رئیس اجرایوی این نهاد در حاشیه این کنفرانس به خبرنگار رادیو آزادی گفت، عدم توجه دولت در این بخش آنان را نگران کرده‌است.

پیش از این وزارت امور زنان افغانستان نیز در این باره ابراز نگرانی کرده‌ است.

مسئولان این وزارت به رادیو آزادی گفته‌اند، با وجود تلاش‌ها در این باره هنوز هم آزمایش جبری بکارت ادامه دارد.

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، هرچند در کد جزا آزمایش جبری بکارت جرم خوانده شده اما در باره مجازات عاملین آن وضاحت داده نشده‌است.

وزارت داخله افغانستان می‌گوید، در صورت عدم رضایت یک زن و مشهود نبودن جرم، آزمایش بکارت انجام نخواهد شد.

نجیب دانش سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت:

نجیب دانش
نجیب دانش

"تا زمانی‌که خود دختر خانم راضی به این نباشد که این معاینات بالایش اجرا شود قطعاً این‌ها را به طب عدلی معرفی نمی‌کنیم و یا این‌که جرم مشهود نباشد و ادعای مستقیم بالایش نباشد قطعاً این کار صورت نمی‌گیرد، ما در این باره به تمام حوزه‌های امنیتی و پولیس در این باره وظیفه داده‌ایم."

از سوی دیگر جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی تائید می‌کند که در برخی موارد این اداره برای دست یافتن به قراین برخی زنان را برای انجام آزمایش بکارت به طب عدلی معرفی می‌کند.

به گفته آقای رسولی این آزمایش هیچ‌گاه به گونه اجباری صورت نمی‌گیرد.

وی تاکید می‌کند نتایج این آزمایش به تنهایی اساس تصمیم گیری سارنوالی و یا محکمه را تشکیل داده نمی‌تواند.

در همین حال گلالی خلیلزی یکی از متخصصین بخش نسائی ولادی در شفاخانه رابعۀ بلخی می‌گوید، در بسیاری موارد نتیجه آزمایشات بکارت برعکس ادعای صورت گرفته‌، بوده‌است.

به گفته وی، به دلیل عدم موجودیت متخصصین آزمایش بکارت در افغانستان در حد زیاد نمی‌توان به نتایج چنین معاینات باور کرد و نباید تنها به نتایج این معاینات، شخص مجرم شناخته شود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG