لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

کمیته مصونیت خبرنگاران: خشونت‎ها در برابر خبرنگاران در ۲۰۱۸ افزایش یافته‌اند


کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان می‎گوید خشونت‎ها در برابر خبرنگاران افغان در سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش یافته و حکومت باید از آن جلوگیری نماید.

این کمیته می‎گوید که تنها در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۵ مورد خشونت در برابر خبرنگاران افغان صورت گرفته که از این میان ۱۴ مورد آن در ولایت‎های غور و هرات بوده‎اند.

صدیق‌الله توحیدی مسئول این نهاد روز پنجشنبه «۰۹ حمل ۱۳۹۷» در یک نشست خبری گفت که خبرنگاران افغان در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی باز هم از سوی مسئولان حکومتی و مخالفان مسلح مورد تهدید و خشونت قرار گرفته‎اند.

توحیدی از حکومت خواست تا در تأمین امنیت و مصونیت خبرنگاران افغان توجه جدی نماید.

صدیق الله توحیدی
صدیق الله توحیدی

او افزود:

"متأسفانه در سه ماه اول سال ۲۰۱۸ میلادی این مشکل افزایش یافته که مجموعاً در تمام زون‎های افغانستان ۲۵ مورد خشونت صورت گرفته که این امر مایه‌یی نگرانی کمیته مصونیت خبرنگاران به این دلیل است که با وجود کمیته مشترک خبرنگاران و خبرنگاران، کمیته مشترک مصونیت و امنیت خبرنگاران متأسفانه برخورد نا مناسب از سوی منسوبان حکومتی در برابر خبرنگاران کماکان ادامه دارد."

آقای توحیدی گفت که از این جمله یک مورد خشونت در زون شمال صورت گرفته و از سوی دیگر در زون جنوب و جنوب شرق حضور گروه‎های تروریستی مانع فعالیت خبرنگاران قرار گرفته و آنان را از طریق تیلیفون تهدید نموده‎اند.

وی از حکومت به خصوص نیروهای امنیتی خواست که به جای خشونت با خبرنگاران باید به مصونیت جان خبرنگاران توجه نمایند.

این در حالیست که در یک مورد تازه مسعود حسینی عکاس آژانس اسوشیتد پرس حوالی ساعت هفت شام روز گذشته در شهر کابل مورد حمله افراد مسلح نا شناس قرار گرفت.

آقای حسینی در صحبت با رادیو آزادی در مورد این حمله چنین گفت:

"از پیشروی من یک سراچه دور خورد از آن سه نفر پائین شدند و شروع کردند به فیر کردن و فریاد می‎زدند که از موتر پائین شو، وقتی که این‎ها به شیشه فیر کردن و شیشه‎ها شکست من فهمیدم که این حمله است."

هرچند آقای حسینی نمی‎خواهد کسی را در این قضیه متهم نماید، اما تأکید می‎کند که در گذشته از سوی گروه داعش تهدید شده و این تهدید را جدی نگرفته بود.

این بار نخست نیست که کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان از افزایش خشونت‎ها در برابر خبرنگاران افغان ابراز نگرانی می‎کند، بلکه در گذشته نیز چندین بار این مسئله از سوی نهادهای مختلف دیگر نگران کننده خوانده شده و تأکید گردیده تا به حل آن رسیده‎گی شود.

از سوی دیگر کمیته مصونیت خبرنگاران عدم دسترسی خبرنگاران به اطلاعات را از مشکل دیگر در برابر کار خبرنگاری در افغانستان خوانده و از حکومت می‎خواهد کسانی را که نمی‎خواهند اطلاعات را در دسترس خبرنگاران قرار دهند، مجازات نماید.

در این حال صابر مهمند سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‎گوید که این وزارت کار نظارات از مراجعه اطلاع‌رسانی را از طریق یک کمیته سر از هفته آینده آغاز کرده کارکرد آنان را مورد ارزیابی و بررسی جدی قرار می‎دهد.

از سوی دیگر امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان می‎پذیرد که هنوز هم مشکلات در برابر کار خبرنگاران افغان قرار دارد، اما تأکید می‎کند که تلاش‎ها برای حل مشکل خبرنگاران در کشور ادامه دارند.

امید میثم
امید میثم

او افزود:

"ما می‎پذیریم که مشکلات هنوز هم وجود دارد، اما از سوی دیگر در سطح رهبری حکومت و در سطح نهادهای عدلی و قضایی افغانستان اراده قاطع وجدی وجود دارد که هر نوع خلاف رفتاری از سوی نهادهای مربوطه تعقیب می‎شود و آنچه قانون حکم می‎کند بالای هر کسی‎که باشد قابل تطبیق است."

از سوی هم نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان از تلاش‎ها برای مصونیت جان خبرنگاران خبر داده و می‎گوید، در صورتی‎که نیروهای امنیتی با خبرنگاران متوسل به خشونت شوند، مورد پیگرد قرار می‎گیرند.

اما در این حال شماری از خبرنگاران افغان می‎گویند هرگاه به مصونیت و حفظ جان آنان از سوی حکومت توجه لازم صورت نگیرد تهدیدها و خشونت، مشکلات در برابر خبرنگاران را بیشتر ساخته و آزادی بیان را زیر سؤال قرار می‎دهد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG