لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۴

شماری از وکلا: شورای صلح به دفتر کمپاین حکومت مبدل شده و باید مسدود شود


شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‌گویند که شورای عالی صلح به دفتر کمپاین برای حکومت مبدل شده و باید مسدود گردد. آن‌ها استقلالیت و فعالیت‌های این شورا را به دیده شک می‌نگرند.

اما مسئولان شورای عالی صلح روی تأثیر گذاری این شورا در خصوص تأمین صلح پایدار در کشور تأکید می‌کنند.

نشست روز دوشنبه «۱۳ حمل ۱۳۹۷» ولسی جرگه به موضوع صلح اختصاص یافته و قرار بود تا مسئولین این شورا به ولسی جرگه حاضر شده و در مورد طرح‌ها و فعالیت‌های‌ شان معلومات ارائه کنند، اما بخاطر این‌که تعدادی از مسئولان شورای عالی صلح با رئیس جمهور غنی در سفر به ولایت پکتیا بودند به این جرگه حاضر نشدند.

شماری از اعضای ولسی جرگه در جریان بحث‌های آزاد بالای شورای عالی صلح انتقادات تند را مطرح کرده و خواهان مسدود شدن این شورا گردیدند.

محمد نعیم لالی حمیدزی و فوزیه کوفی دو تن از وکلا در مورد چنین گفتند:

محمد نعیم لالی حمیدزی عضو ولسی جرگه افغانستان
محمد نعیم لالی حمیدزی عضو ولسی جرگه افغانستان

"بجای این‌که شورای عالی صلح به مسایل مربوط به صلح رسیده‌گی کند به مرکز کمپاین مبدل شده‌است تا چگونه به انتخابات آینده ریاست جمهوری کمپاین نماید، چگونه تفرقه قومی ایجاد کنند و کمپاین فیس‌بوکی را به پیش ببرند، این شورا باید لغو شده و بجای آن شورای دیگر ایجاد گردد."

فوزیه کوفی عضو ولسی جرگه افغانستان
فوزیه کوفی عضو ولسی جرگه افغانستان

"در این شورا کسانی وجود دارند که با خانواده‌های‌شان مشکل دارند پس آنان چگونه می‌توانند طالبان را به مذاکره آماده سازند، این‌ها همه از روی علایق و روابط شخصی مقرر شده‌اند، مصارف میلیونی‌شان مشخص نیست، در کارهای‌ شان شفافیت وجود ندارد و یک تشکیل خلاف قانون بوجود آمده‌است."

به گفته این وکلا تا زمانی‌که این شورا لغو نشده و بجای آن یک آدرس بی‌طرف و مستقل بوجود نیاید، تلاش‌های جاری صلح کدام نتیجه نمی‌دهد.

این بار نخست نیست که اعضای ولسی جرگه چنین درخواست را مطرح می‌کنند، بلکه پیش از این نیز آنان گفته‌اند که فیصله‌های بزرگ را در خصوص صلح رهبری حکومت انجام داده و موجودیت شورای عالی صلح سمبولیک است.

به گفته آنان شورای عالی صلح از شروع فعالیت‌هایش تا کنون هیچ دستآورد قابل ملاحظه نداشته‌است و بالای مردم افغانستان یک بار است.

این در حالیست که محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح گفته‌است که این شورا در گذشته با مشکلات به همراه بوده‌است اما به گفته وی به اساس راهکار جدید، وی هدف‌اش را به‌گونه جدی تعقیب می‌کند.

احسان الله طاهری سخنگوی شورای عالی صلح در مورد انتقادهای برخی از اعضای ولسی جرگه چنین می‌گوید:

احسان الله طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
احسان الله طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

"انتقادهای که در خصوص یک تعداد موضوعات مانند دفتر کمپاین و بودجه صورت گرفته‌است، ما از آن‌ها می‌خواهیم که برای ما اسناد ارائه کنند، بیایند و برای ما بهترین طرح را بدهند، به‌گونه درست نظارت کنند و پس از آن‌که ما نتوانستیم ما مورد سؤال قرار می‌گیریم و برای شما جواب می‌گویم."

اما با این همه فیض محمد زلاند کارشناس مسایل سیاسی افغان می‌گوید که شورای عالی صلح برای مخالفان مسلح و دیگر گروه‌ها یک مرکز مورد اعتماد نیست، پس بهتر است تا موضوع صلح افغانستان از طریق یک اجماع منطقه‌ای مطرح گردد.

به گفته آقای زلاند، از این‌که تمام مسایل مربوط به صلح در دست حکومت قرار دارد پس به موجودیت شورای عالی صلح نیازی دیده نمی‌شود.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG