لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۷

فروتن: بعد از این به اساس پلان "ملی عمل" با مواد مخدر مبارزه می‌شود


استراتژی ملی کنترول مواد مخدر که در سال ۱۳۹۲ شمسی از سوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در هماهنگی با وزارت‌ها و ادارات شامل در کمیته مبارزه علیه مواد مخدر تدوین گردید، زمان اجرای آن در اواخر سال ۱۳۹۶ به پایان رسید.

عثمان فروتن رئیس پالیسی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در صحبت با رادیو آزادی، با توجه به شرایط موجود در کشور از نتایج این استراتژی تا یک حدی ابراز رضایت کرد.

آقای فروتن می‌گوید، که پس از این مبارزه علیه مواد مخدر در چارچوب پلان ملی عمل مبارزه علیه مواد مخدر و با توجه به تجارب استراتژی چهار سال گذشته صورت خواهد گرفت.

وی گفت:

"مبارزه علیه مواد مخدر مسئولیت تمامی نهادهای ذیدخل و تمامی اقشار جامعه‌است. عوامل مختلف منجر شده تا مبارزه علیه کشت کوکنار در ولایات با مشکل روبه‌رو شود و به این ترتیب مسئولین ولایتی هم در سطح ولایات و هم در سطح ولسوالی‌ها مسئولیت دارند که نه تنها در بخش محو کشت کوکنار، بلکه در عرصه جلوگیری از اعتیاد در بخش تداوی معتادین به سهم خود ایفای وظیفه نمایند."

آقای فروتن می‌گوید، تولید، عرضه و تقاضا سه عامل با هم مرتبط است که در پلان ملی عمل مبارزه علیه مواد مخدر به این سه بخش توجه صورت گرفته و به اساس این پلان، ۲۵ وزارت و اداره دولت افغانستان مکلف شده‎اند که مشترکاً در این بخش کار کنند.

این در حالیست که پیش از این وزارت مبارزه علیه مواد مخدر مشکل مواد مخدر را یک مشکل جهانی خوانده و برای مبارزه مؤثر علیه آن بر دخیل ساختن بیشتر کشورهای منطقه تأکید کرده بود.

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید، تا زمانی‌که کشورهای منطقه به اساس یک استراتژی منطقوی خود شان را در مبارزه علیه مواد مخدر مکلف ندانند، برنامه ملی نمی‌تواند به تنهایی این مشکل را حل نماید.

محمد ظفر معین پیشین پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر نیز بر اقدامات همآهنگ کشورها در سطح منطقه تأکید می‌کند و می‌گوید که در سطح ملی نیاز است تا استراتژی و پلان ملی عمل مبارزه علیه مواد مخدر با توجه به واقعیت‌ها تدوین شود.

آقای ظفر می‌گوید که استراتیژی‌های قبلی در بیرون از کشور و بدون در نظر داشت واقعیت‌ها تدوین شده بود، از همین رو مؤثر واقع نشد.

وی گفت:

"مهم از همه اینست، تمامی استراتژی‌هایی‌که پیش از این ساخته شده عملی گردیده و یا نگردیده، باید مرور گردد که نواقص و مزایایی آن کدام‌ها بودند. در بخش‌های نتیجه داده بار دیگر آورده شود و بخش‌هایی‌که کار آمد نبود باید تغییر داده شود. استراتژی و پلان عمل طوری باشد که شرایط زمان در نظر گرفته شود. مثلاً کاهش تقاضا دشوار است، اما جلوگیری از عرضه آسان و ممکن است."

در حالی‌که نیروهای مشترک افغان و خارجی از شش ماه به این سو عملیات هوایی بر ضد کارخانه‌های تولید مواد مخدر را ادامه می‌دهند، آقای ظفر پیشنهاد می‌کند که عرضه مواد مخدر در درون شهرهای بزرگ از سوی قاچاقبران نیز باید کنترول شود و با افزایش سهولت‌های تداوی معتادین، تقاضا نیز باید کاهش یابد.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:31 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG