لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

خلوتگر: چهار سال گذشته سال‌های خونین برای خبرنگاران بوده‌اند


شماری نهاد‌های مربوط خبرنگاران در نشست به مناسبت گرامیداشت از هفته شهید می‌گویند، در جریان حدود ۱۷ سال گذشته ۱۰۰ خبرنگار هنگام تهیه گزارش و خبر از حوادث در افغانستان کشته شده‌اند.

مجیب خلوتگر رئیس اجرائیه اداره حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان "نی" می‌گوید، چهار سال گذشته از جمله سال‌های خونین و پُر از خشونت برای خبرنگاران بوده‌است.

مجیب خلوتگر رئیس اجرائیه اداره حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان
مجیب خلوتگر رئیس اجرائیه اداره حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان

وی گفت:

" ما در جریان ۱۷ سال ۹۵ خبرنگار را از دست دادیم بیشتر از صد واقعه جراحت خبرنگاران در این هفده سال به ثبت رسیده‌است و یازده صدو بیست و یک مورد خشونت علیه خبرنگاران در هفده سال گذشته به ثبت رسیده‌است. بدبختانه از جمله ۹۵ از دست رفته دنیای خبرنگاری در ۱۷ سال گذشته در افغانستان ۵۳ مورد آن در چهار سال اخیر است."

نهاد‌های مربوط خبرنگاران می‌گویند، از سال ۲۰۰۱ الی ۲۰۱۵ میلادی ۴۲ خبرنگار کشته اما از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ میلادی ۵۳ خبرنگار کشته شده‌اند.

این در حالیست که در دهم ثور سال‌جاری خورشیدی در دو حمله انتحاری در منطقه شش درک کابل به شمول سه خبرنگار رادیو آزادی یازده خبرنگار کشته شدند.

علاوه بر این در چهاردهم ماه سنبله سال‌جاری در حمله انتحاری بر یک کلپ ورزشی در منطقه دشت برچی کابل ۲ خبرنگار کشته شده‌اند.

از سوی هم لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید ، اکثر دوسیه‌های مربوط خشونت علیه خبرنگاران بررسی گردیده و به محاکم مربوطه فرستاده شده‌اند.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان
جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان

جمشید رسولی سخنگوی این اداره به رادیو آزادی گفت:

" نزدیک به ۵۰ قضیه خشونت علیه خبرنگاران طی سالیان متمادی از طرف نهاد‌های امنیتی به سارنوالی ارسال شده خوشبختانه تحقیقات تمام این قضایا تکمیل و به محاکم فرستاده شده، محکمه هم در قبال این قضایا در سرحد حبس، اعدام، مجازات‌های حبس طویل و مجازات نقدی حکم کرده و این مجازات‌ها هم تطبیق شده است."

از سوی هم شماری از خانواده‌های خبرنگاران کشته شده می‌گویند، از سوی دولت برای وارثین این خبرنگاران هیچ نوع توجه صورت نگرفته‌است.

منیر برادر شاه مری خبرنگار کشته شده می‌گوید:

"ما ناجوان مردانه شهید می‌شویم به این شهادت افتخار می‌کنیم اما دولت مسئولیت خود را کجا ادا می‌کند شما یقین نمائید و از همه خانواده شهدا پرسان کنید شاید برخی مقامات دولتی تشریف برده باشند اما برخی‌های آنان حتی یک فاتحه هم برای خانواده شهدا نداده‌اند تنها گرفتن یک یا دو برنامه برای شهدا کافی نیست بلکه از خانواده‌های شهدا پرسان شود زیرا قشر جامعه هستند."

در عین حال نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله در صحبت با رادیو آزادی گفت، مصونیت خبرنگاران در اولویت‌های کاری آنان قرار داشته و تدابیر نیز برای آن‌ها گرفته شده‌است.

علاوه بر این حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید، بخاطر مصونیت خبرنگاران در مشوره بانهاد‌های مربوط ژورنالیستان و ارگان‌های دولتی یک راهکار ساخته شده و با آغاز آن نه تنها مصونیت خبرنگاران تأمین می‌شود بلکه حقوق و امتیازات آنان نیز مصون می‌شود.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG