لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۳

ولسی جرگه: تمامی اقدامات در پیوند به صلح باید با شورای ملی شریک گردد


روند صلح چگونه و با کدام میکانیزم پیش می‌رود، روی کدام مسایل طرف‌های مذاکره کننده بحث می‌کنند و کسانی‌که در این مذاکرات سهم دارند کدام موضوعات را از آدرس حکومت افغانستان مطرح می‌کنند؟ از جمله نگرانی‌های ولسی جرگه در رابطه به پروسه صلح است.

اعضای ولسی جرگه روز دوشنبه ۹ میزان ۱۳۹۷ در نشست عمومی این جرگه گفتند، تمام کارها و اقدامات کشور‌ها به شمول ایالات متحده امریکا در رابطه به صلح افغانستان باید با مردم و شورای ملی شریک ساخته شود.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه گفت.

"موضوع صلح یک پروسه ملی و نیاز اساسی مردم افغانستان است و ما صلح می‌خواهیم رد نمی‌کنیم اما صلح که بتواند قناعت مردم در رابطه به صلح را حاصل نماید یک موضوع روشن با تمام جزییات با مردم و شورای ملی شریک ساخته شود ما چنین یک صلح را می‌خواهیم و از آن حمایت می‌کنیم."

این نگرانی‌ها در حالی از سوی ولسی جرگه مطرح می‌شوند که به تازه‌گی زلمی خلیلزاد مشاور خاص وزارت خارجه امریکا برای افغانستان گفته‌است که ایالات متحده امریکا حاضر است که بدون پیش شرط با طالبان گفتگو کند.

زلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد

خلیلزاد در مصاحبه با رسانه‌های غربی گفته‌است که امریکا خواستار رسیدن به راه حل مناسب قضیه افغانستان است که ارزش هزینه‌های را که در چند سال در این کشور مصرف کرده داشته باشد.

پیش از این نیز دیدار یک هیئت طالبان با مقامات امریکایی در قطر تأیید شد و گزارش‌ها در مورد گفتگو مقامات افغان و طالبان در عربستان سعودی نیز به نشر رسید اما کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح گفته‌است که تا هنوز میان دولت افغانستان و طالبان مسلح هیچ نوع گفتگوی صورت نگرفته‌است.

از سوی هم حبیب الله فوزی عضو هیئت رهبری شورای عالی صلح می‌گوید، تمام مسایل و اقدامات در رابطه به پروسه صلح با مردم و شورای ملی شریک ساخته شده‌است.

وی افزود:

" در این بخش تقریباً با اقشار مختلف جامعه صحبت شده و تقریباً اکثریت جامعه افغانستان موضوع صلح و مصالحه را تأیید کرده و ضرورت مبرم جامعه دانسته‌اند که از آن جمله یکی هم شورای ملی است که با اعضای آن‌ها همیشه شورای عالی صلح در تماس بوده و نظریات آنان هم گرفته شده‌است."

در عین حال برخی از اعضای ولسی جرگه می‌گویند، سالهاست که تلاش‌های صلح در افغانستان ادامه داشته اما تاکنون این تلاش‌ها به نتیجه مثبت که همانا تأمین صلح و ثبات در افغانستان باشد، نرسیده‌است و باید این بار تلاش‌ها نتایح ملموسی در پی داشته باشد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG